Bokföra preliminärskatt?

5
Har en EF och kör med årsredovisning. Jag har då en preliminärskatt/månad. Hur bokför jag detta i SPCS?

Från 2012 (egna skatter) i kredit till 1630 (avräkning för skatter och avgifter) i debit?
589
1
Jag förstår inte riktigt vad du menar? [br] [br]När du har betalat in en månad så antar jag att du bokar kredit 1930 (eller annat 19-konto), debet 2012? [br] [br]Varför ska du ändra på det?
5
[quote="Jorgen"]Jag förstår inte riktigt vad du menar? [br] [br]När du har betalat in en månad så antar jag att du bokar kredit 1930 (eller annat 19-konto), debet 2012? [br] [br]Varför ska du ändra på det?[/quote] [br] [br]Jag menar inte när man betalar in skatten utan bokför det som en skuld. [br]Man får en lapp från skatteverket med balansen på sitt skattekonto, vilket konto i SPCS är skattekontot?
720
Enskild firma med årsredovisning av moms = skattekontoutdragen visar inget som du ska bokföra. Det är ditt privata skattekonto och har inget med firman att göra.
5
[quote="Redkon"]Enskild firma med årsredovisning av moms = skattekontoutdragen visar inget som du ska bokföra. Det är ditt privata skattekonto och har inget med firman att göra.[/quote] [br] [br]Tackar...
5
[quote="Brante"][quote="Redkon"]Enskild firma med årsredovisning av moms = skattekontoutdragen visar inget som du ska bokföra. Det är ditt privata skattekonto och har inget med firman att göra.[/quote] [br] [br]Tackar...[/quote] [br] [br]MEN när jag betalar från mitt Plusgiro till skattekontot, vilket konto är det då i SPCS?
134
När du betalar in din prelskatt bokför du det [br]som "eget uttag" för en EF. [br] [br]Plusgirokontot e väl kopplat till dit företagskonot, asså ant. 1930, eller?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.