Behöver Hjälp

6
Hej alla,

Jag är ny här och tänkte höra med er om någon har ett bra förslag på hur jag ska förbättra min situation.

Idag så har jag en enskild firma som jag driver på min fritid. Jag tjänar ganska bra allt rullar på. I mitt företag så har jag mycket lite utgifter eftersom det är min tid som omvandlas till pengar, ungeför som en konsult. Problemet är att jag även har ett vanligt jobb där jag tjänar ungefär 350.000 om året brutto.

Detta betyder alltså att jag kan dra i 30.000 i företaget och betala 50% skatt ungefär på det om jag vill ha ut det i pengar. Eftersom allt över 380.000 beskattas med 50% + egenavgifter? Nu ligger jag med ett par hudra tusen över detta i min enkillda firma och bara lider. Att bli av med 75% av inkomsten känns ju jävligt meningslöst? Jag vill även tillägga att jag jobbar hårt 7 dagar i veckan och bra mycket mer än 8 timmar om dagen. Varför ska man då bli straffad med denna skatten? Nu börjar det bara kännas jobbigt när jag tjänar pengar och även om jag älskar att jobba med min enskilda firma så känns det meningslöst.

Ett alternativ är så klart att säga upp mig och köra 100% på min firma. Men även då kan jag bara dra in 380.000 brutton = kanske 150.000 ut om året till en 50% skatt. Man är ju inte direkt rik på 150.000 om året. Har ni några råd så vore jag mycket tacksam.
Jag aantar att öppna ett aktiebolag kunde vara lönsamt för mig?
1165
Kort sagt så är det svenska skattesystemet upplagt så att man skall avhållas från att tjäna mer än brytpunkten för statsskatt och värnskatt. I synnerhet om man passerar den genom att jobba mer än en heltid, och inte passerar den med sådana mått att pengar slutat att räknas.[br][br]Vad du kort och gott behöver göra är att skaffa dig utgifter och alternativa sätt att ta ut pengar. AB kan hjälpa en del, men det blir något som heter bolagsskatt istället. [br][br]Några konkreta förslag:[br]- Kolla lite vad du kan göra för pensionsavsättningar.[br]- Kika över vad olika förmåner skulle betyda för dig, t.ex. tjänstebil.[br]- Skaffa dig kostnader för tidningprenumerationer, facklitteratur, representation etc. Allt sådant blir ju rätt så billigt, och så länge det inte handlar om vansinnesexcesser så brukar Skatteverket inte erinra något.[br]- Lev det ljuva livet! Man kan tänka sig två varianter. Antingen går du ned i arbetstid hos din nuvarande arbetsgivare till kanske 60%. Du har kvar trygghet, arbetsgivaren har kvar dig som resurs, du får ett mera drägligt liv. Den andra varianten är att man börjar sätta sprätt på pengarna i företaget i högre utsträckning. Populärt är mässbesök utomlands, kurser för kompetensutveckling i främmande land och liknande. Det är OK att åka första klass, bo på bra hotell, åka taxi, representera etc. Faktum är att skall du skatta för 50.000kr i intäkt så är närmare 2/3 skatt. Då kan en resa till en mässa i Las Vegas en vecka för 50.000kr kännas rätt så billigt. Samtidigt knyter man kontakter och lär sig en massa nytt.[br][br]En tröst i tillvaron är att det är angenäma problem du har i jämförelse med vad motsatsen skulle vara.
6
Tack för ditt svar och håller med på många punkte, man kan ju leva ganska gott. Men eftersom det är svårt att sia om framtiden så hade jag nog hellre velat bygga upp en kassa för att klara svåra tider sen.[br][br]Det jag tänkte med AB är väl att jag kan tex ta in 500.000 ett år till 30% skatt i bolaget (bolagsskatt?). Sen ligger pengarna där i kassan och jag kan ta 120k om året i skattefri utdelnings samt att jag kan investera pengarna jag har i ABet i aktier och annat. Vill jag sen ta ut lön så får jag betala egenavgifter på 20-25%. Är det något jag har missat här? Jag måste betala en revisor för att göra bokslutet och det kostar en 3000 kanske? Så det borde väl vara lönande för mig att öppna ett AB? Förutom att jag måste lägga in 100.000 skattade pengar direkt som jag aldrig kommer ha någon användning för.[br][br]Mvh Robban
1165
Utdelningen är inte skattefri, den beskattas med 30%. Bolagsskatten är 26,4%. Vill du ta ut lön är egenavgifterna inte annorlunda mot dem du betalar idag, men kallas arbetsgivaravgfiter och är naturligtvis avdragsgilla vad gäller bolagsskatt.[br][br]Skillnaden med ett AB är att du kan smeta ut inkomsterna på ett annat sätt, och betala 30% kapitalskatt istället för +50% inkomstskatt. Men till det skall läggas revisorskostnad. Räkna med att ett bokslut idag närmar sig 10.000kr i kostnad.[br][br]Däremot är ju aktiebolag, precis som du är inne på, en egen juridisk person som kan göra aktieaffärer etc, men som beskattas precis som allting annat. [br][br]Sedan kan man ju göra som Göran Persson, och plöja ned pengarna i ett lantbruk om man känner för att göra något mer långsiktigt, eller om man känner för att bygga upp en verksamhet till kan man låta pengarna vandra oskattade dit, men det är ju lite som man känner för.
2360
37
Det finns en annan bra lösning för dig men du har förmodligen inte läst mina inlägg. hört talas om ett land som ligger 1 timmes flygresa öster som heter Lettland med Riga som huvudstad. Just nu i kris men enligt dagens rapport lite avstannad. Det finns mycket goda förutsättningar just nu och vi själva tittar på exakt det jag kan föreslå dig.  Ibland när man frågat mig har det stupat  och jag har inte tagit uppdraget men ta kontakt med mig så ska jag titta om det skulle fungera för dig. Sänd mig ett mail.  Det har aldrig varit så mycket svenskar i Riga som nu vad nu det kan bero på.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
2
Att flytta till Riga. Ja. Då kanske problemet löser sig . Eftersom robban har så höga inkomster från sitt jobb. Frågan är ju då. Kan han fortsätta med detta jobb från Riga? Eller så blir inkomsten här 0:- och då faller ju hela frågan.[br][br]AB har ju en fördel. Att man kan ta ut 120k per år med något lägre skatt. [br]Och att man kan skatt vinsten 26,4% i Företaget om pengarna ligger kvar för framtiden. [br]Problemet är ju att dessa 26,4% får man ju inte tillbaks rakt av när man sedan tar ut det som lön och betalar arbetsgivaravg och a-skatt. Förvisso innebär ju det att vinsten det år  lägre detta år och vinstskatten på andra vinster blir lägre. Men det förutsätter ju vinst detta det år man tar ut lönen. [br][br]I en Enskild firma finns ju dessutom något som heter Expansionsfonder. Här kan man ju spara pengar på ett företagskonto och sedan deponera 26,4% hos skatteverket tills fonden tas tillbaks och slipper då egenavgiften och skatten detta år . Här är alltså returen av dom 26,4% garanterad. [br]Sedan finns ju periodiseringsfonder dessutom. [br]Sist har ju Swerot även nämnt pensionsavsättning. [br][br]Så det finns ju något att spela med. Dock bör man nog veta vad man gör vid dessa tillfällen så man kanske skall offra några kronor på en bra rådgivare.  Annars kan det komma surt efter. Särskilt periodiseringsfonden vet jag att folk gått på nitar med. [br][br]Hans[br]
6
Tack för det svaret Hans, det var något åt det hållet jag leta efter. Jag trodde att när man tjänar pengar i ett AB så betalde man ung 30% för att få in pengarna i ABet och sen bara egenavgiften när man ska ha ut det i lön, men där verkar jag ha haft fel då du säger att man beskattas ytterliggare när man tar ut lönen sen och då faller ju fördelen med ett AB ganska mycket, men tack för att du klara upp det.[br][br]Jag får fundera lite, kanske blir lönt att flytta till annat land sen om jag fortsätter tjäna bra i företaget och säger upp mig från vanliga jobbet. Sverige måste väl vara världens sämst land rent skattemässigt för en egenföretagare?[br][br]Tänk en stackare som sliter för brödfödan och driver en korvkios som enskild firma. Han tjänar 150.000 om året och får då skatta bort lite mer än 50%. För honom är det mer lönsamt att gå till socialen nästen och om han har akassa så är ju det betydligt bättre för honom. Varför inte ha lägre skatteregler om man tjänar mindre och sen en ökande skala. Jaja, ingen mening att sitta här och gnälla. Tack för bra svar iaf.[br][br]MVh Robban
2360
37
Riga är inte lösningen för alla och envar utan det är ett fåtal som kan komma på fråga och med ett samtal kan jag avgöra om det överhuvudtaget är intressant hur mycket pengar man än tjänar. Ett lettiskt AB är något man måste ha och insatsen där är 30´för aktiekapital. En revisor där kostar från ca 1´i månaden. Att starta upp företaget med handlingar blir billigast när vi gör det då vi inte tar en krona för arbetet annars kan det kosta 10 eller mer. Reg. kostnader ligger på ett par tusen vilket man inte kommer undan. [br][br]För rätt person finns det otroligt mycket attt tjäna på mina råd men de är å andra sidan inte gratis, så föregående skribent har helt rätt får man rätt rådgivninga av rätt person för rätt plats behöver man inte abeta ihjäl sig som i Sverige, men då måste man våga, och det tycker jag att det trots allt är för få.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
Robban du har helt rätt vilket jag skrev samtidigt som du.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
720
[quote author=robban30 link=topic=5630.msg27219#msg27219 date=1248888447][br]Sverige måste väl vara världens sämst land rent skattemässigt för en egenföretagare?[br][br]Tänk en stackare som sliter för brödfödan och driver en korvkios som enskild firma. Han tjänar 150.000 om året och får då skatta bort lite mer än 50%. För honom är det mer lönsamt att gå till socialen nästen och om han har akassa så är ju det betydligt bättre för honom. Varför inte ha lägre skatteregler om man tjänar mindre och sen en ökande skala. Jaja, ingen mening att sitta här och gnälla. Tack för bra svar iaf.[br][br]MVh Robban[br][/quote][br][br]Om ägaren till korvkiosken verkligen tjänar 150.000 på ett år betalar han ca 29.000 i skatt dvs 19%. Om du istället menar att resultatet är 150.000 så att du räknar både på skatter och sociala avgifter så blir den totala skatten/avgiften 33750+18000= 51750 dvs 34%. Alltså ligger man i bägge fallen långt ifrån att skatta bort 50%. intressantare är väl också vad man har kvar i plånboken efter skatten. Korvgubben här har 120.000 alt 98250. [br]Ledsen om jag gör dig besviken men din idé om lägre skatter vid låga inkomster finns redan. infördes 2007 av dagens regering, jobbskatteavdraget.
6
[quote][br]Om ägaren till korvkiosken verkligen tjänar 150.000 på ett år betalar han ca 29.000 i skatt dvs 19%. Om du istället menar att resultatet är 150.000 så att du räknar både på skatter och sociala avgifter så blir den totala skatten/avgiften 33750+18000= 51750 dvs 34%. Alltså ligger man i bägge fallen långt ifrån att skatta bort 50%. intressantare är väl också vad man har kvar i plånboken efter skatten. Korvgubben här har 120.000 alt 98250. [br]Ledsen om jag gör dig besviken men din idé om lägre skatter vid låga inkomster finns redan. infördes 2007 av dagens regering, jobbskatteavdraget.[br][/quote][br][br]Tack för det, och jag blir inte besviken snarare glad! Hade ingen aning om detta och det ger ju lite mer trygghet i ens busines om det skulle gå dåligt ett år. Tycker bara det är svårt att få klara svar och allt är väldigt rörigt även om jag har en revisor. Det blir att blint lite på revisorn och hoppas på det bästa. Tack alla som har försökt att förklara saker, upp(skattas) verkligen  :D
2360
37
Att ha förtroende för sin revisor är bra men att lita blint skulle jag inte rekommendera däremot ta hjälp så jag förstår det som står skivet om det är något problem. Revisorns roll är inte rådgivning även om han kan avstyra galenskaper, det skulle vara att ge råd och sedan godkänna det. Då kan han bli av med sin legitimation skulle jag tro.  Men vi har väl flera revisorer här som kan rätta mig om jag har fel.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
[quote author=lars arenander link=topic=5630.msg27226#msg27226 date=1248904642][br]Revisorns roll är inte rådgivning även om han kan avstyra galenskaper, det skulle vara att ge råd och sedan godkänna det.[br][/quote][br][br]En revisor, inte nödvändigtvis samma person som gör bokslutsrevisionen om det var det du syftade på.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Alldeles riktigt Johnathan och på en byrå finns det ju olika avd. så där fungerar det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.