Artistskatt ???

2
Jag undrar vad jag ska betala i skatt på mina gager från mina uppträden.
Artistskatten ska vara mindre om jag inte hört helt fel

Hörde någonstans att jag INTE räknas som artist då jag inte håller på med musik, uppträder som trollkarl
1165
15
Mig veterligen så gäller artistskatten endast utomlands boende personer som gör olika framträdanden i Sverige, av nästan vad slag det än må vara. En hel del idrottsmän hamnar under den kategorin, så länge de inte är i Sverige mer än 180 dagar på ett år.[br][br]Så jag tror du kan se dina gager som vilken intäkt som helst i firman, och att du beskattas som vilken som helst annan verksamhet.
2
Det var inte skatten utan det var att musiker o sångartister får betala en lägre arbetsgivar avgift för att dom går under kategorin artister.[br][br]Jag tycker det är konstigt att jag som trollkarl inte också platsar i den kategorin, är inte jag artist eller ?????[br][br]Kopierat från Frilans finans hemsida:[br][br][u][b]Artist 30 % kommunal skatt dras och de lägre arbetsgivaravgifterna för yrkesgruppen musiker och sångartister inbetalas. [/b][/u]
1165
15
Prata med Skatteverket om det där, det är de som tolkar lagen.
185
2
Jag har utnyttjat det när jag har betalat ut lön till medmusiker, men vad jag sett gäller det bara just arbetsgivaravgifterna, inte egenavgifterna, så jag har inte kunnat göra det för mig själv.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
394
1
Det är kostnadsavdraget för vissa branscher som kan ge de lägre avgifterna. Antagligen kan du som artist med kostnader för material, administration mm få detta extra avdrag från inkomsten av anställning. Hör med Skatteverket vad som gäller i ditt fall. [br]Har du eget företag och bedriver näringsverksamhet får du göra avdrag för alla kostnader i rörelsen. [br][br]Från Skatteverkets hemsida:[br][br]Kostnadsavdrag[br][br]Under förutsättning att den anställde/arbetstagaren slutligen stått för kostnaderna i arbetet (med undantag för traktaments- och resekostnadsersättning vid tjänsteresa), får arbetsgivare vid beräkning av arbetsgivaravgift och skatteavdrag[b] efter beslut från Skatteverket[/b] göra kostnadsavdrag från utgiven bruttolön. Kostnaderna ska uppgå till minst 10 % av arbetstagarens sammanlagda ersättning.[br][br]Om betalningsmottagaren tillhör någon av nedanstående kategorier får kostnadsavdrag göras utan beslut och utan prövning av kostnadens storlek enligt följande;[br]Fritidsombud hos försäkringsbolag 30 % av bruttolönen[br][b]Musiker och sångartister: 30 % av bruttolönen[/b][br]Försäljare inom gravvårdsbranschen: 15 % av bruttolönen[br]Hemarbetare hos industriföretag m.fl med egen maskin för sömnad: 15 % av bruttolönen[br]Skogshuggare med egen motorsåg: 15 % av bruttolönen[br]Skogskörare med eget fordon eller häst 35 % av bruttolönen
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.