bokföra drivmedelskostnader

2
har en enskild firma och håller på med trädgårdsanläggning, vilket innebär att jag åker runt till folk och lägger plattor o dyl. Använder min privata bil till det och undrar vilket konto jag ska använda mig av när jag tankar med mitt företagskort och pengar således dras från mitt företagskonto?
149
Det beror på.[br][br]I normalfallet blir det nog ett eget uttag. Dvs. K 1930/D 2013[br][br]Men sen finns det ju lite specialare tex Lundénbilar.
1324
4
Om du använder en privat bil i företaget så skall du bokföra milkostnad på 18,50 per mil.[br]Det är då viktigt att du för körjournal.  Denna bokför du som 5618. [br][br]Sedan skall du ta all kostnad för bilen privat. Så om du nu tankar med företagets kort så blir det D 2013 (eget uttag) som dave.hugo skrev. [br][br]Sist har du ju sedan överkursen med Lundénbilar där du ev kan få tillbaks momsen på bensinen. Men då detta är en ganska komplex uträkning + att BLinfo.se har copyright på denna process vill jag inte skriva ut det här. Så där rekommenderar jag att inhandla en av deras bokföringsböcker. [br][br]Hans[br]
2
men att bokföra de där 18,50 kr per mil gör jag väl i samband med årsbokslutet eller?
1324
4
[quote author=Tobbestensättarn link=topic=5475.msg26385#msg26385 date=1244739482][br]men att bokföra de där 18,50 kr per mil gör jag väl i samband med årsbokslutet eller?[br][/quote][br]Jag brukar ta det månadsvis. Och lägger det i bokföringen. Men det beror ju lite på hur mycket det är. [br]Har väl kvar detta månadstänk sedan jag hade tjänstebil på ett jobb. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.