Svårt att bokföra själv? Något program som rekommenderas?

25
Hejsan alla, behöver er hjälp nu. Vet inte riktigt var jag ska börja.  🙁

Har en enskild firma sedan juni 2008. Nu vet jag inte längre om den kommer vara kvar till hösten, pga för stora utgifter och för små inkomster.
Jag har suttit och räknat och kommit fram till att om jag tar över bokföringen själv kommer företaget inte ha några problem alls att hänga kvar året ut i alla fall. (antagligen längre än så då detta enbart är räknat på den summa som finns i företaget just nu).

Jag har aldrig hållt på med bokföring men alltid tyckt om allt som har med ekonomi att göra. Från starten har jag dessutom använt mig av en redovisningskonsult som skött min bokföring, så jag har hela förra årets bokföring att titta tillbaka på om det behövs.

Så nu undrar jag, hur svårt är det att hantera bokföringen helt själv?
Jag köper in saker från utlandet (utanför EU) också, men där kan jag ju bara titta på hur redovisningskonsulten gjort så får jag nog lite kläm på det också.  🙂

Finns det något program att rekommendera?
Jag har tittat både på Visma SPCS och Unicell och tycker båda verkar helt ok att arbeta i.

Vad tror ni?
Kommer jag kunna fixa det här?
Det ska väl inte vara helt omöjligt...
www.tillfest.se
117
3
Hej,[br][br]Om du tror att du ordnar bokföringen själv, kan du egentligen bara själv svara på.[br][br]EU-införsel är väl kanske det mest krångliga, men ett rätt uppsatt system så fixar det till sig.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
185
2
Bokföring är inte svårt när man har förstått det. Så tror du att du klarar det själv, så kan det ju vara värt det för att kunna ha företaget kvar. Som du säger kan du ju alltid backa och titta hur redovisningskonsulten har gjort. Men kanske ska du gå en kort introduktionskurs i redovisning så att du har grunderna? Jag har läst 7,5hp på högskolan och det räcker för mig. Det jag inte klarar av efter det kan jag hitta på nätet och i baskontoplanen.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
823
51
Vi ställde nyligen [url=http://www.foretagande.se/Ekonomi/Sveriges-bokforingsprogram-granskas-av-Foretagande.se.html][b]6 frågor till de vanligaste programmen för bokföring[/b][/url] och kanske kan det hjälpa dig att välja.
25
Tusen tack för era svar.  :)[br][br]Jag har tänkt massor på det här och om det verkligen är rätt beslut. Det enda jag kommit fram till är att det här kommer gå bra och det bästa jag kan göra är att ta över bokföringen själv. Mitt företag, min livsdröm, måste få en chans att överleva.[br][br]Nu ska jag bara fundera ut vilket bokföringsprogram jag ska använda mig av och även ringa revisorn och berätta att jag inte längre kommer använda mig av deras tjänster.[br][br]Det här kommer gå hur bra som helst, det är jag övertygad om. Mitt företag är inte längre dödsdömt denna sommar utan har möjlighet att kunna fortsätta växa ett tag till.[br][br]Nu behöver jag bara ett jobb också så jag kan fixa in lite mer pengar till företaget i alla fall. Men det är inte längre akut åtminstone.  :)[br][br]Tusen tack !  :bravo
www.tillfest.se
16
Svårt att rekommendera något när man inte vet vilken verksamhet det gäller. Hoppas att du skriver några fakturor också, då är det bra om fakturering och bokföring är integrerade.[br][br]Det finns faktiskt några gratisprogram också, se http://programguiden.se/software/gratis.htm [br][br]Det behöver inte kosta en massa pengar att skaffa ett datorprogram.[br]Tidningen Entreprenör listar 19 gratisprogram som har det mesta ett litet företag kan tänkas behöva. Det handlar om hela affärssystem, enklare faktureringshjälp, telefoni och ordbehandlingsprogram som är lika bra eller nästan lika bra som betalprogrammen.[br]Se http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00009/Entrepren_r_nr_6_2007_9994a.pdf [br][br]Om du inte kan något om bokföring över huvud taget är Visma Enskild firma (eller Eget AB)  suveränt. Kostar i och för sig 790 kr. Ladda hem en demo från www.vismaspcs.se får du se. :blink
programguiden.se - vattenhålet i datadjungeln
68
Stigadam, Ditt inlägg bevisar att vilseledande marknadsföring kan löna sig - åtminstone kortsiktigt.[br][br]Jag är säker på att det inte är så att Du med ditt inlägg vill luras när det gäller priset på Visma Enskild Firma eller Visma Eget Aktiebolag. Du skriver om priset: "Kostar i och för sig 790 kr".[br][br]Om jag skriver att en sprillans ny Volvo kostar 799:- kr, då förstår vem som helst att något är skumt. Det skumma i detta fall är att jag "menar" att det kostar 799 att hyra en Volvo 1 dygn. Visst vore det sundare om jag redan från början uppgett att priset gäller hyrpris.[br][br]Tyvärr är det betydligt svårare att avslöja BLUFFEN med Ditt inlägg: "Kostar i och för sig 790 kr". De flesta tror nog att priset för programmet är 790:- kr punkt slut. Så är det inte. Priset är 790:- kr per år. Inte nog med det. "Köper" man (egentligen HYR) programmet idag, får man nästa faktura redan i oktober i år (redan om 4 månader) på ytterligare 790:- kr. Betalas inte den fakturan kan man inte registrera verifikationer efter den 31/12 i år. Man får dessutom fortsättningsvis ytterligare fakturor varje år under oktober månad. Betalar man inte - då fungerar inte programmet efter nyår.[br]Hyrpriset 790:- som Du angav gäller Visma Enskild Firma. Du svängde till med Visma Eget Aktiebolag i samma svep. Du borde då nämna att priset för det programmet är 1.990:- kr. Samma sak där, nästa faktura på 1.990:- kommer i oktober redan i år - och 1.990:- nästa år - och 1.990:- nästa år. Det blir då ett synnerligen dyrt alternativ.[br][br]Jag tror som sagt inte att Du uppsåtligt försöker narras. Det Du skriver tyder snarare på att Visma lyckats lura även Dig. Visma har på ett finurligt (dumsmart) sätt lyckats att vilseleda både dig, Stigadam, och vad värre är - man har lyckats lura massor av småföretagare att köpa ett program som är rena rama återvändsgränden. När man väl kommer underfund med programmets alla begränsningar - stångar huvudet i väggen, då får man veta att det kostar cirka 5000:- kr att uppgradera till nästa steg. Tyvärr får Visma hjälp av Dig i och med ditt inlägg. Stigadam, handen på hjärtat, kände Du till ovanstående när Du skrev Ditt inlägg??[br][br]Själv representerar jag ett företag som också säljer motsvarande program. Vi har ett ärligt pris på 1.250:- kr. Priset innebär att man betalar en gång och får sedan använda programmet livslångt. Man kan utöver detta teckna ett supportavtal med fri telefonservice för 600:-per år. Visma å andra sidan anger sitt hyrpris med stora röda siffror och man får sedan själv läsa sig till att det är fråga om ett hyrpris. Visma vill få kunden att tro att man köper programmet och att priset är 790:-kr. Kunden, liksom Du Stigadam, tror därmed att 790:- är billigare än 1.250:-. Men man jämför då ovetande äpplen med potatis. Detta har tvingat oss att ta fram ytterligare ett program, lika begränsat som Vismas och med samma LURPRIS. Karusellen är därmed igång. MEN, till skillnad från Visma, är vi övertydliga och gör allt för att försäkra oss om att ingen blir lurad av priskonstruktionen hos oss.[br][br]Jag har arbetat i denna bransch i över 30 år. Jag betraktade SPCS utifrån när det bolaget grundades. Jag upplevde alltid att SPCS var ett renhårigt företag. SPCS såldes sedemera till det norska Visma som i sin tur har sålts till ett engelskt holdingbolag. Förmodligen är det avkastningskraven därifrån som driver Visma till denna desperata prissättning. Jag ha varit stolt över att arbeta i en seriös bransch, men Visma har med sin vilseledande marknadsföring fört över branschen till gamla tiders hästhandel. Tyvärr skäms jag idag för att jobba i denna bransch.[br][br]Ett råd till alla som ska köpa ett bokförings- eller faktureringsprogram: Läs det finstilta och läs noga. Det kan annars komma obehagliga överraskningar.[br][br][br]
16
Sorry Sten, det var många ord om hur Spcs prissätter. Självklart skulle jag skrivit [b]från 790kr[/b]. Avsikten var att påpeka att programmet kostade pengar, eftersom jag i inlägget i övrigt ville tala om att det faktiskt finns program som är gratis. [br][br]I SPCS prislista står det:[br]Program cd inklusive abonnemang. 790:-[br]Abonnemangsavgift följande år: 790:-[br][br]För SPCS övriga program står det t ex [br]Visma Administration 200 med 6 månaders serviceavtal. 1290:-[br]Serviceavtal följande år: 990:- [br][br]Där är ju en klar skillnad mellan abonnemang och köp, men visst har du rätt, om ett program slutar att fungera efter ett år ska det också stå så i klartext. Man är ju van vid att kunna köra ett bokföringsprogram några år utan serviceavtal. När det blir urmodigt efter ett antal år köper man ett nytt program, det blir billigare.[br][br]Ska man vara petig så måste man faktiskt skrolla ner en bra bit i texten om ditt program UNI_BAS Mini för att hitta full information. Högre upp på sidan står det "Pris: från 750:-" - inte [b]Abonnemangsavgift från 750:-/år[/b] vilket skulle vara ännu bättre. [br][br]Håller för övrigt med till fullo -  Läs det finstilta och läs noga. Det kan annars komma obehagliga överraskningar. Det gäller inte bara dataprogram, det gäller det mesta man köper (eller hyr)[br][br] [br]
programguiden.se - vattenhålet i datadjungeln
25
jag tackar så mycket för era svar. [br][br]Har kikat runt en del på diverse olika program och funderar fortfarande. Såklart spelar priset roll, men för mig är det även viktigt att det är lätthanterligt för en person som inte hållit på med bokföring sedan tidigare.[br][br]Den 1 juli ska jag ta över bokföringen själv, det är nu helt klart. Det är en enskild firma jag har och än så länge har jag inte hand om så stora mängder papper. Därför tror jag det kommer gå bra.[br]Den revisor jag har idag har dessutom sagt att jag bara behöver ringa om jag behöver hjälp. Jag har även andra kontakter med personer som dagligen sitter med bokföring som gärna hjälper till om jag behöver det.[br]Allt detta tillsammans har nu gjort att jag ser mycket positivt på att ta hand om bokföringen helt själv.  :)[br][br]Men det är en halv vetenskap att komma fram till ett bra bokföringsprogram känns det som. Jag har mycket funderande att göra på kort tid. Fast jag håller mig fortfarande optimistisk och är säker på att jag kommer hitta ett program som kommer passa mig bra.  :)[br][br]Jag är som sagt väldigt tacksam för era svar och tar till mig de råd ni kommer med. Allt är mycket värt för mig just nu.[br][br]Tack alla !
www.tillfest.se
68
Du gör mig rejält besviken Stigadam. Ditt svar antyder att du mycket väl kände till den vilseledande prissättningen från Visma´s sida. Du går i Vismas ledband och bidrar till att vilseleda småföretagare.[br][br]Om Du tycker att det är OK att man bara lägger till ett litet "från" till priset, därmed skulle det vara OK att låta priset innefatta allsköns överraskningar. - då måste jag bara beklaga att vi inte har samma uppfattning. Jag skulle önska att en seriös leverantör skulle bemöda sig till det yttersta om att presentera både sin produkt och sitt pris på ett sätt så att det inte ska vara vilseledande eller kunna missuppfattas. [br]Visma säger sig ha en dominerande ställning i branschen. Läs gärna konkurrenslagen angående just dominerande ställning. Visma har skyldighet att föregå med gott exempel. Istället är det Visma som leder busligan. [br][br]Jag tyckar att Du som själv är involverad i programvarubranschen borde reagera starkt mot Visma´s ojusta marknadsföring. Hade Visma riktat sin försäljning mot privatpersoner, då hade man för länge sedan haft ett antal domar på sig från marknadsdomstolen. Även Sverker Olofson hade säkert gottat sig i smörjan. Vismas agerande leder till minskat förtroende för branschen och skadar därmed alla som är verksamma i programvarubranschen.[br][br]Istället för att vända Dig mot Visma hade Du synpunkter på vår hemsida. Vi har i ingressen till UNI_BAS mini lagt till det Du önskade: Abonnemangsavgift från 750:-/år. Tyckte Du verkligen inte att vi redan innan var tillräckligt tydliga ??? - Nästan skrattretande. Titta nu gärna på helheten på den sidan. http://www.unicell.se/unibas_mini.php Vår presentation av priset kan inte bli tydligare. Vänd Dig nu till Visma med samma begäran - låt oss se Vismas reaktion![br][br][br][br][br]
16
Hej igen Sten![br]Nejdå jag går inte i någonsledband. [br][br]"[i]att låta priset innefatta allsköns överraskningar. - då måste jag bara beklaga att vi inte har samma uppfattning..[/i]" skriver du. Redan i mitt förra inlägg skrev jag att jag håller med Sten till fullo. "[i]Istället för att vända Dig mot Visma hade Du synpunkter på vår hemsida[/i]" skriver du. Jag påpekar oklarheter både till Visma och Unicell. Svar från Visma tar lite längre tid (nackdel med större företag som inte jobbar på kvällar och nätter).[br][br]Vismas svar:[br][i]Några av våra program har ett abonnemang kopplat till sig och det innebär att man får uppdateringar och support.  Visma Enskild Firma har en fast abonnemangsperiod 1/11-31/10 man kan bokföra för hela det året men för att få nästa års version behöver man ett abonnemang. [/i][br][br]Jag tror att de flesta vet skillnaden mellan abonnemang och köp vilket gör att Visma har sitt helt på det torra om det skulle till marknadsdomstolen eller liknande.  [br][br]Ur din prislista ser jag att[br][i]Det egentliga priset för UNI_BAS Mini är alltså 1.500:- kr första året och därefter 750:- kr per år varje år.[br]UNI_BAS Standard betalar man bara 1 gång 1.250:- [/i][br](i textan nedanför kan man läsa att man frivilligt kan teckna underhållsavtal för 600 kr/år)[br][br]Då frågar man sig - varför i allsin dar ska man köpa Mini-versionen?[br]Och varför måste Unicell hoppa på Vismatåget när det gäller prissättning, kunderna blir förvirrade och får betala onödigt mycket.[br][br](Underhålls-/support-/serviceavtal behövs knappast för bokföringsprogram (däremot för löneprogram där politikerna ändrar förutsättningarna stup i ett). Det blir billigare att köpa ett nytt program om ett antal år då det gamal blir urmodigt.)[br][br]"[i]Vår presentation av priset kan inte bli tydligare[/i]". Nja, jag är fortfarande inte klar över om jag kan bokföra ett helt år i UNI_BAS Mini för 750 kr eller om jag måste betala 1500 kr år 1 även om jag väljer att hoppa av efter ett år.[br][br]För övriga läsare av forumet kan jag säga att jag tycker att det är bra att det  finns konkurrerande mindre programmakare med nytänkande. Förutom Unicell i Skåne finns till exempel BOQ i Norrbotten och Magenta i Skåne med lite annorlunda och användartillvända program.
programguiden.se - vattenhålet i datadjungeln
68
Om Du, Stigadam tycker att Visma presenterar sitt pris tydligt då får Du förstås tycka så. [br][br]Vi har ju mött Visma i olika tidskrifter där båda företagen har annonser. På ena sidan har vi Vismas annons med ett stort rött pris: [color=red]790:- kr[/color] (inte ett ljud om abonnemang). På nästa sida kommer vår annons 1.250:- kr. [br][br]Av ovanstående annonsresonemang förstår Du säkert att vi helt enkelt tvingades att göra något för att möta den vilseledande jämförelsen. Det var då mini-versionen föddes.[br][br]Du skrev:[br]"Då frågar man sig - varför i allsin dar ska man köpa Mini-versionen?[br]Och varför måste Unicell hoppa på Vismatåget när det gäller prissättning, kunderna blir förvirrade och får betala onödigt mycket."[br][br]Du har helt rätt - när vi nu har UNI_BAS med full funktionalitet, varför i allsin dar har vi skapat ett program med så mycket begränsningar och tar sedan dessutom mer betalt för det programmet. Svaret är enkelt: Vi var förstås tvungna skapa en lika begränsad produkt som Visma enskild firma till ett lika visset pris. Först då har vi något som kunde jämföras på lika villkor. Till skillnad från Visma har vi originalprogrammet UNI_BAS som vi är stolta över och hellre säljer - full funktionalitet och ett lägre pris. Därför kan vi vara helt ärliga angående den bantade avarten.[br][br]Hela denna sörja därför att en leverantör, Visma, inte har vett att presentera sina priser ärligt. Förstå min frustration.[br][br][br][br][br][br][br][br][br]
16
Unicell har i den här tråden haft synpunkter på  Visma/Spcs. En av de större leverantörerna av program för mindre företag är Mamut, liksom Visma norskägt.[br][br]För en tid sedan fick de på ett annat forum[br] http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=708172#1143949 [br]kritik för oklar marknadsföring.[br][br]De säljer program med obilgatoriskt serviceavtal. Vilket innebär att programmet stängs av efter ett år om du inte betalar serviceavtal. Idag kan du läsa följande på Mamuts hemsida[br] [br]Beställ Mamut Office Start - Inklusive onlinekurs - SPARA 34% i dag![br]1.890:- inkl. moms 2.363:- [br]Obligatoriskt Mamut Office Start serviceavtal 99:- per månad - 12 månader 1.188:- (1.485:- inkl. moms)[br][br]Serviceavtal brukar vara frivilliga, alltså se upp med företag där serviceavtalet är obligatoriskt - även efter det första året!
programguiden.se - vattenhålet i datadjungeln

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.