När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
Hmm, har ett minne av att en dåvarande klient köpte en moped i sin enskilda firma för några år sen. Jag tror hon bara bokförde den som en inventarie, helt enkelt.
Sen fick jag tjata som en blå på henne att hon måste prestera någon form av reseräkningar eller listor med sina tjänsteresor, för att kunna visa att mopeden faktiskt användes i firman och inte var rent privat. Den delen gick trögt, minns jag...
Jag vill göra rätt för mig om jag nu ska köpa den på företaget. Och då innebär
det att jag ska presentera någon form av reseräkningar och listor med tjänsteresor?
Räknas biten mellan Hem-Jobb som resa inom jobbet då eller? Det måste det ju göra...? Den kommer ju mest användas för det, men även för att ta sig till kunder
i Stockholms närområde... Men självklart kommer den även att användas litegrann
privat.
Och vem ska jag egentligen presentera dessa listor för? Eller är det något jag ska ha för mig själv tills jag blir ombedd att visa dem?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
Jag vill göra rätt för mig om jag nu ska köpa den på företaget. Och då innebär
det att jag ska presentera någon form av reseräkningar och listor med tjänsteresor?
Räknas biten mellan Hem-Jobb som resa inom jobbet då eller? Det måste det ju göra...? Den kommer ju mest användas för det, men även för att ta sig till kunder
i Stockholms närområde... Men självklart kommer den även att användas litegrann
privat.
Och vem ska jag egentligen presentera dessa listor för? Eller är det något jag ska ha för mig själv tills jag blir ombedd att visa dem?
En EU-moppe är en moped och för mopeder finns inga speciella regler när det gäller förmånsbeskattning som ex när det gäller bilar och bostad. För de saker som inte regleras enligt speciella regler gäller alltså att förmånsvärdet som ska beskattas är samma som företaget har i kostnad för att lämna förmånen till dig.
Vad innebär då det? Din firma köper en moped för 30.000 kronor och gör avskrivningar på den under 5 års tid. Det blir en kostnad i bolaget på 6000 per år som du ska ta upp som förmån. Eftersom du har en enskild firma så kommer kostnaden på 6000 att motsvaras av intäkten så skattemässigt blir det ett 0-summespel i företaget.
Hade alternativeet varit att du själv köpt moppen hade du varit tvungen att få ett resultat i firman på 60.000 (ungefär) för att i handen få ut de 30.000 som mopeden ksotar att köpa.
Eftersom du tar upp förmån så är det fritt för dig att köra hur mcyket du vill privat, det enda du behöver föra någon körjournal över är för bensinen. Om du tankar för 100 kr och kör 20 mil på detta varav 5 mil är privata så ska du också beräkna ett förmånsvärde på (100/20*5) 25 kr för fri bensin. Även här tar ju intäkter och kostnader ut varandra (nästan iallafall är lite specialregler om bensin).
Men denna moped jag har tittat på kostar 7,995:- ny via www.kopenscooter.nu . Måste man ändå göra en avskrivning på den? När det inte rör sig om lika mycket pengar....
Tacksam för ditt svar i alla fall. Ska diskutera detta med min andra revisors kontakter och se vad de har för åsikter.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
Men denna moped jag har tittat på kostar 7,995:- ny via www.kopenscooter.nu . Måste man ändå göra en avskrivning på den? När det inte rör sig om lika mycket pengar....
Tacksam för ditt svar i alla fall. Ska diskutera detta med min andra revisors kontakter och se vad de har för åsikter.
Men så det du säger är ju att jag egentligen bara kan knalla ner till affären
o köpa mopeden på företaget. Utan att "bevisa" något för någon? Bara jag skriver
av den som förmån?
men hur mycket ska den skrivas av med då? Och hur räknar man egentligen ut
hur mycket man ska skriva av på sina inköp?
Du skriver inte av på en förmån. Förmånen är en inkomst för dig (intäkt i din enskilda firma) och avskrivningen är när du kostnadsför själva mopeden. När du köper den bokför dudet som en iventarie och då blir det ingen kostnad, den uppstår först iom avskrivningen,
Eftersom du uppenbart har en egen revisorkontakt tycker jag att det nu börjar bli dags för dig att diskutera detta med honom för att få klarare besked om hur du ska göra. Nu låter jag säker elak men det är faktiskt inte så kul i längden att hjälpa till med något där det uppenbart är så att du inte själv saknar mölighet till att få svar utan bara inte är beredd att betala någon för det.
Om du kör med din egen bil i företag så får du dra av 16 kronor per mil. Allt som behövs är att du på något sätt kan styrka det du kört. Till exempel genom en körjournal.
Om du kör till och från jobbet, får du också dra av 16 kronor per mil men bara den del av kostnaden som är över 7000 kronor.
Den mopedburne kan glädja sig åt ett avdrag på 4 kronor per mil. MC 8 kronor.
Om du har enskild firma eller handelsbolag räknar du ihop beloppet vid årets slut och drar av det i deklarationen. I ruta 806 på N1, N2, eller N3A blanketten,
Du behöver inte ta upp det i bokföringen. Ta inte ta upp några andra bilkostnader heller i bokföring, för då kan du säga adjö till dina 16 bagis. Undantaget är parkeringsavgifter och vägavgifter.
OBS! Siffrorna är för inkomståret 2003. Beloppen och kanske tom reglerna kan ha ändrats.
Vill du delta i diskussionen?
Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.