Bokföring av resultat med icke avdragsgilla kostnader

68
Förra årets resultat (enskild firma) påverkas av en icke avdragsgill post på låt oss säga 1000 kr för att få jämna siffor att räkna med. Låt oss säga att företaget gick med 50' i vinst (medräknat den icke avdragsgilla posten - den påverkar ju företagets resultat även om jag inte får göra avdrag för den)

Detta hamnar nu 2099 k 50000 och 8999 d 50000

Men i det förenklade årsbokslutet bör jag ju nu visa 51000 i vinst eftersom en utgift på 1000 kr inte är avdragsgill. Samtidigt känns det konstigt att i rutan "bokfört resultat" skriva nåt annat än man skriver i bokföringsprogrammet.

Har jag missat nåt om hur icke avdragsgilla poster hanteras i bokföringen?

Jag bokför med JFS om någon har programspecifika tips.
720
3
En ej avdragsgill kostnad påverar inte det bokförda resultatet, bara det skattemässiga. När du deklarerar så är ju det bokförda resultatet bara "grundstommen" som deklarationen utgår ifrån som bas och där man sedan genom justeringar (både + och -) kommer fram till ett skattemässigt resultat. [br]Ditt resultat är alltså 50.000 men sedan lägger du till 1000 i rutan R13 så det esattae resultatet blir 51.000. Det är ju på samma sida som du gör bl avsättningen för egenavifter och fonder så vad ditt "skatteresultat" blir i slutändan beror ju på vilka övriga justeringar du gör.
68
Ruta R13 finns inte på det förenklade årsbokslutet. Är den på N1-blanketten?
1324
4
N1 finns inte mera utan NE och där är R13 som andra på sidan 2[br][br]http://www.skatteverket.se/download/18.6d02084411db6e252fe80001608/216102.pdf[br][br]Hans
68
Aha - där har vi den. Tackar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.