bokföring "lösa" avtal / paypal

2
Hej

Har en verksamhet vid sidan av som jag inser behöver bli en enskild firma. Problemet ligger i att avtalen inte är värst formella eller dokumenteras väl. Allt jag betalar för sker via paypal och alla inkomster kommer via paypal, och landar sällan på bankkonto pga avgifter etc.

Då till mina frågor! Hur bokför jag sådant här för att staten skall bli glad? Exempelvis en mailkonversation där man till slut kommer fram till ett pris och vad som gäller - eller en PM konversation på något forum? Det är ju inte direkt någon korrekt faktura/kvitto. Hur godkänd är ett screenshot från paypal som kvitto? Hur hanterar jag de valutaavvikelser som ganaterat uppkommer mellan bankkonto/paypalkonto (SEK/USD)? Hur hanterar jag de avgifter som paypal tar? Exempelvis påslag på växelkursen som inte specificeras specifikt  :-\

Och en följdfråga, vad skulle det kosta mig - uppskattningsvis - att betala någon för att hantera detta för mig, så att jag slipper böket? Uppskattningsvis är det alltid under 10 transaktioner per månad.

Tack för att du bemödat dig läsa!
1165
16
Det du behöver göra är att utfärda någon form av faktura för varje försäljning. Den behöver inte nödvändigt skickas till den som betalar om ni är överens ändå, men det brukar vara en bra grund för svensk bokföring.[br][br]Du kan enkelt lägga upp ett paypalkonto i din bokföring. Mitt har fått konto 1932 i min bokföring (1931 är Payson).[br][br]Valutakurser är lite "geggigt". Det finns flera varianter man kan lösa det på, men ett vanligt sätt är att man använder Riksbankens månatliga genomsnittskurser och vid varje månadsskifte bestämmer sig för vad en dollar är värd kommande månad. Alla avvikelser därifrån bokförs som valutakursdifferenser.[br][br]Om det handlar om så få verifikationer som du pratar om borde en bokföringsfirma klara av det på en timme i månaden, vilket kostar c:a 400kr. Kanske någon extratimme för deklarationsunderlag.
2
Ditt svar glädjer mig! Det låter ju genomförbart, betyder det att mina totala kostnader för en revisor, om jag inte vill sköta pappers- och valutaexcercisen skulle kunna bli något så lågt som 5000kr/år? Är det standard för en revisorfirma att kunna hantera sådant här, eller behöver jag söka mig till någon som specifikt har kunskap inom det?[br][br]Tack för svar![br][br]Edit: en sak till, kan jag alltså kommma överrens med någon över mail, och sedan bara skriva en faktura som jag "har för mig själv" ? Utan att personen i fråga behöver ta del av den?
1165
16
Jag tror du skall leta efter en bokföringsfirma, revisorer brukar vilja ha fyrsiffriga belopp per timme de arbetar, och de skall inte pyssla med valutaomräkningar utan mer avancerade saker. Det brukar finnas något dussin bokföringsfirmor i varje stad och någon eller några brukar ha bra erfarenhet också av valutor.[br][br]Så länge din kund betalar behöver ingen faktura föras över till dem. Se bara till att det i din bokföring finns en faktura för varje transaktion så är alla nöjda och glada sedan.
68
[quote author=SvenBanan link=topic=5130.msg24741#msg24741 date=1237281666][br]en sak till, kan jag alltså kommma överrens med någon över mail, och sedan bara skriva en faktura som jag "har för mig själv" ? Utan att personen i fråga behöver ta del av den?[br][/quote][br][br]Japp. Och vill du slänga dig med fina ord är detta en variant av "pro-forma faktura".

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.