Bokföring av kostnader för att åka på mässor

21
Hej, jag kan inte hitta att någon ställt denna frågan så det kanske är uppenbart  :-[ men gäller det något särskilt för bokföring av kostnader för att åka på mässor? Jag tänker närmast på hur man bokför hotellkostnad, biljett till mässan och tåget dit. All input emottages tacksamt.
21
Jag har hittat ett konto som heter 5940 utställning och mässor, så jag klämmer in det där. Om detta är helt uppåt väggarna så får ni gärna säga till.
1165
Lite speciellt är det om man har en hel trave med kvitton från allehanda ställen. [br][br]Till att börja med är inte utländsk moms som erlagts avdragsgill. Sedan beror det på hur man har det med valutor och valutakurser i sin bokföring. Har man det inte så får man räkna fram en valutakurs. Det finns regler för det där, men skulle man räkna fel på några ören kommer ingen att hänga dig för det.[br][br]Har man använt uteslutande kreditkort och får en räkning så slipper man valutabiten, då räkningen förhoppningsvis är i svenska kronor.[br][br]En behändig variant, om det är möjligt, är att man från sitt företag betalar hotell, resa och entrébiljetter, och sedan löser alla små utgifter med traktamentet. Fast har man representerat, åkt mycket taxi och sådant så blir det lite för dyrt.[br][br]Jag minns min första resa till Cebit-mässan som egen företagare. Jag kom hem med strax över 200 kvitton som skulle bokföras, och det tog sin rundliga tid. Billigt var det inte heller med alla papper, häftklamrar och pärmar. Med åren lärde jag mig att helt enkelt strunta i vissa sorts kvitton, det är inte värt att hålla på och spara och bokföra dem.[br][br]Uppdatering: Konto 5800 resekostnader tror jag är mer korrekt att använda.
21
Tågbiljett och hotell betalades med firmans visa kort till SJ och ett svenskt företag. Biljetten till mässan betalades också med firmans visa kort, men ingen moms då mässan var i Köpenhamn. Tänkte bokföra på 5800 först, för jag har en bokföringsbok som anger detta kontot för anställdas resor i tjänst, men jag är enskild firma. Så jag blev osäker, så hittade jag 5940 och tänkte att det skulle passa bättre?
2360
37
Förutom traktamente och boendekostnad kan man sammanföra det som mässkostnad i en hopräknad klump om det inte är något särskilt kvitto istället för att bokföra varje kvitto för sig. Man får hoppas att skv inte längre håller på att peta i småsaker. Sitter just och sträckläser Skattmasens  maifest utav Mikael Wokander isbn 91-974800-3-7 Verkligheten ser ut sådan fortfarande. Det kan jag intyga. Läs den boken. Det ger mig inspiration att öveklaga vad partiska handläggare ställt till med (sid 53).
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Borde inte 5940 vara dina kostnader för att ställa ut på mässor? 5800 känns som rätt konto att använda.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
21
Tack Lars, har googlat boken och den låter onekligen intressant.[br][br]Jonathan, jag funderade också på om inte det kontot var för detta ändåmål, så jag avvakta med att flytta till huvudbok. Både du och Swetrot har föreslagit 5800, så jag ändrar till detta konto istället.[br][br]Tack alla!  :bravo Ett forum som detta är guld värt!  :winner

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.