Sponsring

6

Hej,
jag är ny på sajten, och har följande frågor:
Vårt företag sponsrar Hem och Skolas "Rökfri ungdom", och hur ska jag bokföra det?
Vi fick en konsultfaktura, datakostnader på ca 30.000. Deri hade de belastat resekonstnader bla milersättning ca 2000. Kan jag då boka allt till datakostnader eller ska jag speca resekostnaderna till 5800. Finns det något krav i bokföringslagen på detta?
Jag vill boka resekostnaderna till 5800.
Tacksam för svar.
Hälsningar Kristin
1165
Sponringen hade jag lagt under kontot 5810 Annonsering, eller möjligen skapat ett nytt konto 5811 Sponsring om det handlar om mer omfattande sponsringsverksamhet.[br][br]Datakonsultfakturan hade jag bokfört i sin helhet som datakostnader eller vad ni har för konto för det. Att börja dela upp det blir konstigt eftersom det ändå handlar om kostnader som är förknippade med ert datastöd.
2066
2
Resekostnaden borde vara en del av kostnaden för att få dit datakonsulten. 5800 använder jag bara till egna resor (taxi, hotell, mm).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Jag var med i ett fall i skattenämnd som rörde sponsring. Man fick den inte avdragsgill så därför kanske datakostnad är en säkrare väg.  Nu kanske man har ändrat rutinerna det jag lutar mig hände för ca 20 år sedan.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
[br]Tack snälla för era svar![br][br]Hälsningar Kristin :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.