Nära konkurs...

2
Hej, Ny här.. villrådig...

Har drivit mitt företag i över 3 år nu... Mycket motvind med kunder som inte betalar osv.. ligger ute med 500' i kundfordringar hela tiden.. Men har lyckats hanka mig fram med egna medel.
Dessvärre är reserven slut nu och igår kom chock beskedet från bokföringsfirman - momsen skall ut med 250' samt ytterligare leverantörsfordringar på 150'. Suck :-\ vad gör man..???
Bokföringen har misskötts under 2 års tid så revisorn har hissat varningsflagg vilket gör att bankerna inte är villiga att låna pengar.
Vi har just omorganiserat och gjort oss av med alla anställda, flyttat hem firman, sålt bilar och gjort det hela mycket ekonomiskt för att överleva snålblåsten som viner runt knutarna.
Då kommer detta..

Vad f'n gör man?

Kan jag "fula" och kursa företaget men flytta med mig kundstock och ordrar till min enskilda firma? Får jag driva min enskilda firman?
Eller kommer de och tar allt? Jag har 800' i orderstock för vårleverans och ytterligare 500' för höst leverans hittills.
Vad händer?
Hjälp! :o
758
9
Allt som är sålt redan, kommer att tillhöra konkursförvaltaren.[br]Han kan även återkräva sådant som han anser tillhör företaget.[br]Kunderna skiter han i, då han inte ämnar driva verksamheten vidare.[br]Skulderna kommer du själv att få bära på dina axlar till dess att du slår ögonvitorna i taket.[br][br]Det bästa du kan göra i detta läge är att köra igång ett handelsbolag tillsammans med någon som inte är ansvarig i konkursen. Där kan sedan pengarna växa utan att myndigheterna kommer åt dessa.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1324
4
För att det skall bli rätt. [br][br]Vad har du för företagstyp idag? [br][br]AB eller Enskild Firma?[br][br]Hans
2360
49
Du har alltså en hög omsättnning om jag förstår det hela rätt och du ska ut med 250´i moms men det är ju inte förrän i maj. Om du dragit ner på det hela bör du kunna klara upp det. Jag hade en god vän som var på väg att lämna in konkursansökan. Gråtande och helt blockerad kunde han inte fatta ett vettigt beslut trots mer än 30 år som företagare. Efter 1 timme med mig log han som ett solsken och än idag är hans företag i full aktivitet.[br]Med enskild firma går du aldrig säker
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
16
Det som Arenander pratar om är rätt så vanligt. Man är ibland så stressad och pressad att när man får en oönskad dos till av stress och press så slår försvarsmekanismerna till. Vår hjärna är programmerad till det sedan länge, det ligger i flyktbeteendet i det som kallas reptilhjärnan. Då vill det till att man har ett nätverk som kan hjälpa till lite. Eftersom du berättar om neddragningar och sådant så gissar jag att de senaste månaderna kunde ha varit roligare för dig. Det är alltid påfrestande att behöva göra människor arbetslösa.[br][br]Det är svårt att hjälpa till på distans i allmänhet och i ett forum i synnerhet, eftersom man vet så lite om dig och dina förhållanden. Och man vill som regel inte lämna ut allt heller, en hel del är affärshemligheter och konkurrensfördelar. Men lite pep-talk kan vi väl ställa upp med  ;D[br][br]Den första fråga du skall ställa dig är hur balansräkningen ser ut. Finns det ordentliga och reella tillgångar, men det handlar om likviditetsbrist, så är det helt klart värt att försöka fortsätta.[br][br]En kortsiktig, men relativt dyr, lösning för dig kan vara att börja sälja/belåna fakturorna. En bonuseffekt där är att professionella fakturahanterare dessutom jagar på dina kunder att betala i tid. Det är ett oskick med att allt fler ligger och drar på fakturor i månader innan man får betalt.  Är det större fakturor, till få kunder som man känner väl, så kan det vara idé att erbjuda dem att betala 98% här och nu, och sedan är ni kvitt.  rtfm[br][br]Den här orderstocken, är det god avans på det hela? Klarar företaget av att skaffa resurser för att kunna leverera det hela? I sådana fall är det värt att kämpa.[br][br]Finns det flera ekonomiska orosmoln längre fram som kan dyka upp? Oavslutade leasingavtal på bilar, lokalkostnader, skatter på utbetalade semesterersättningar etc? Om det ser ut som en strålande sommardag och det mesta är avklarat bakom de nu tunga molnen å är det helt klart värt att kämpa.[br][br]En konkurs är aldrig bra för ens affärsrykte i Sverige. Vårt lutherska arv att man "gör rätt för sig" lever vidare.  :-[ Utöver det fördärvade ryktet så kan en konkurs bli ett skäl för dem som har inneliggande ordrar att makulera dem. Konkursförvaltaren brukar först rea bort alla tillgångar och sedan ta så oerhört bra betalt att det blir ingenting kvar, och man står där som personligt ansvarig för en massa skulder sedan. Det finns ingenting som hindrar att konkursförvaltaren kontaktar dina kunder och säljer ditt lager till dem för ett underpris. Sedan är det inte lätt att starta om i ett annat företag. Det är värt att kämpa och i alla fall försöka göra en kontrollerad avveckling om det är möjligt.[br][br]Men, ser man att det faktiskt inte kommer att fungera på 6-12 månaders sikt så finns det ibland anledning att kasta in handduken i tid, istället för att rulla ett allt mer växande problem framför sig. [br][br]Jag hoppas du får sova gott några nätter, och att du sedan orkar ta tjuren vid hornen och analysera ditt företag och situation lite mera och fatta ett klokt beslut. Det är så man blir en vinnare, genom att fatta kloka beslut aningen oftare än slumpens utfall.  :winner[br][br]Lycka till!
2
Hej igen,[br][br]Tack för alla bra tips.[br][br]Jag har ett AB idag. I detta AB har jag ett varumärke som är patentskyddat. Under detta varumärke säljer jag mina produkter. Omsättningen idag ligger på 4-5milj/år men tanken var att rensa bland kunder och omsätta mindre - men få lite pengar över.. Idag har vi satt in 1.8 milj sek totalt i firman och gjort förluster varje år. Mycket tack vare kunder som inte har betalat och en dyr "kostym". Dyra säljare, mobiler, datorer, hyror, bilar m.m.[br]Idag har vi ingen anställd (förutom mig själv) ingen hyra, skype in telefon, en mobil, ingen bil eller leasing avtal (kör med min privata) så tanken var att nu j-a ska vi få pengar över! Då kom momssmällen!  :evil:[br]Pang!  Grrrrr[br][br]Denna moms skulle ha varit betald under förra året - men vår "kära" bokföringsbyrå har missat detta.... :bravo och meddelade mig detta i måndagskväll... [br]Är det någon som vet när skattemyndigheten kommer att konka oss? Kan man få avbetalningsplan hos de?[br]Kan jag sälja varumärket till min enskilda firma? eller till min frus AB och köra vidare?[br][br]Förvirrad.....
1165
16
Det brukar vara svårt att få skatteinbetalningar på avbetalning, men större under har skett. Har det gått till Kronofogden än? Normalt går kraven dit först, och sedan brukar man kunna prata lite med dem. [br][br]De frågor om hur du skall rädda inkråmet är svåra att svara på i ett forum, och dessutom är väl ingen här någon advokat precis. Har du koll på vilken advokatbyrå i den stad där du bor som brukar sköta företagsrekonstruktioner? Jag skulle leta reda på den och boka ett möte med en kunnig advokat där idag om möjligt.
2360
49
Omsättningen måste ha gått ner iår  om jag tolkar det hela rätt med utgångspunkt från det lilla du skriver, men en bra sak är att nollställa sin egen lön och istället ta tillbaka utlånade pengar. Så stoppade jag bland annat min väns desperata försök till konkurs. Detta förutsätter att du ej går i konkurs för annars kan det vara illa, man har gynnat sig själv vilket då blir brottsligt. Din hustru har företag så ni kan kanske leva på det tills vidare. Tala med skv istället för att gräva ner huvudet i sanden finns det även företagsrådgivare i kommunen prata med honom också. Prata med alla så ska du se att du får stöd även om du tidigare levt på stor fot. Det finns inget bättre än en kämpe.[br]Swetrots beskrivning är bra men det är än värre än så.  Så gå inte in i hevetet det kan ta död på dig.[br]Se till att fixa det helt enkelt.
720
3
Hur driver du in skulder från de under som inte har betalt, är du aktiv går till KFM med dem eller ligger de bara och du hoppas att u en da får betalt. [br]Som jag ser det har du två snabba sätt att skaffa fram en del av pengarna till momsskulden[br]1 Aktivt kräva in pengarna. Har u 500.000 i obetalda fakturor så räcker ju att hälften betalar så har du momsen hemma[br]2 Kreditera de fordringar du har som du inte kommer att få betalt för. Genom det kan du då återhämta momsen på dem och då i ett worst case iallafall få in 100.000 att kvitta mot skulden på 250.000.[br][br]Att börja sälja över inkråmet nu har du inte stora möjligheter till. Endera är det värdelöst, vilket ju i princip resultatet hittills visat och egentligen inget att ha. Alt så finns ett världe i det när du kommit ner på jorden och insett att man måste ha intäter först innan man kan ta kostnader. Har det ett värde så kommer en konkursförvaltare i AB:et att begära återvinning av den försäljning du gör eftersom den sker efter att du inser att du är på obestånd.[br] 
2360
49
Du ser att det finns lösningar istället för att vara struts 6 månader tillbaka före konkur kan man begära återvinning och trotsar man det så kan man få gratis mat och husrum vilket i detta fall inte är så trevligt. Om det kommer till kronofogden så är de till för att hjälpa i första hand och speciellt om man ber om det och har en bra plan. I dessa ekonomiska tider tror jag dessutom att man är än mer villig att ställa upp för den som vill vara företagare. Tala gärna om för oss på forumet resultat och vilken kronofogde som eventuellt trilskas. Pressen har väldig makt åt alla håll och underskatta inte forumets ambition att hjälpa dig.
223
2
Om du ligger ute på 500' "hela tiden", d v s en hög som inte växer, låter det ju iallafall som att kunderna betalar (om än lite sent).[br][br]Om kunderna är kreditvärdiga innebär det att de ser dina fordringar som lågprioriterade, och då är det ju extra viktigt att de inte får nys om din ekonomiska situation. Swetrots förslag att sälja fakturorna känns i så fall befogat, och i så fall kan du ju välja vilka fakturor du vill sälja.[br][br]Dåliga betalare har en tendens att bättra sig om fakturan kommer från "Näskross Inkasso" istället för "Aktiebolaget Konken".[br][br]Och byt bokföringsbyrå. Och så prata med Skatteverket förstås! :>
2360
49
Inkassobyrån inverkan kan få den sämste att betala snabbare. Men skilj ut vilka för man kan skjuta sig i foten vid fel avgörande. När man ska gå ut och få hjälp så synpunkten att inte i första hand kunden får veta det är helt rätt, men däremot leverantörer på ett sympatiskt sätt. Men man får å andra sidan se till att inte leveranser stryps utan att man kommer att fortsätta handla av dessa. Det är alltid bra att ha alternativa leverantörer i bakfickan. De brukar vilja komma in på en marknad de inte tidigare varit på. Detta är ett rävspel jag  hållit på med i årtionden och När jag var med och förhandlade om Skärholmen/Stockholm utbyggnad vägde man in många faktorer. Men då gällde det närmare 2 milijarder.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.