Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
3

Två frågor gällande nyregistrerad enskild firma...

Hej,

Tänkte försöka få svar på två frågor som jag har...

1. Mitt registreringsbevis från Skatteverket anger att min F-skatt och moms gäller fr.o.m. 090127. Jag har en mottagen och betald faktura för en tjänst som jag beställt innan detta datum, men som till 100% "hör till" min firma. Fakturadatum är 090116 men den betalades inte förrän 090215. Kan jag dra av momsen här - eller krävs det att tjänsten beställdes efter det att f-skatt och moms började gälla?

2. Till min verksamhet hör bl.a. ett konto i Skype och en del liknande webtjänster som är baserade utanför Sverige. Hur hanteras moms där? När det gäller t.ex. Skype står det angivet att de lägger på 15% VAT. De är dock registrerade i Luxemburg... Gällande vissa andra tjänster baserade i t.ex. USA står ingenting momsrelaterat på de "invoices" man får ta del av....

Tack så enormt mycket på förhand!

Mats
Toppskribent
1324
5
1. Borde inte vara något problem att dra momsen där.

2. Det finns en regel att ett EU företag inte skall debitera moms till ett annat EU företag i annat land om detta anger sitt VAT nummer. Men sedan finns det ett undantag från detta om summan är av ringa art. (Vet inte exakt vad gränsen går).
Detta har t.ex Skype börjat utnyttja då man aldrig säljer någonting över denna gräns och man i systemet inte kan beställa fler saker i en beställning.

Så i detta fall får man räkna dom 15% VAT i Luxemburg som en del av kostnaden helt enkelt.

Sedan inköp från EU + vid inköp av §7  tjänster från annat land (dit jag hänför webtjänster) gäller att du bokför fiktiv moms. Och att summorna finns med på momsrapporten.

Hans
Nykomling
1
Av misstag tryckte jag "fy ......"
Lycka till med din firma.
Ilona
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.