Två frågor gällande nyregistrerad enskild firma...

3
Hej,

Tänkte försöka få svar på två frågor som jag har...

1. Mitt registreringsbevis från Skatteverket anger att min F-skatt och moms gäller fr.o.m. 090127. Jag har en mottagen och betald faktura för en tjänst som jag beställt innan detta datum, men som till 100% "hör till" min firma. Fakturadatum är 090116 men den betalades inte förrän 090215. Kan jag dra av momsen här - eller krävs det att tjänsten beställdes efter det att f-skatt och moms började gälla?

2. Till min verksamhet hör bl.a. ett konto i Skype och en del liknande webtjänster som är baserade utanför Sverige. Hur hanteras moms där? När det gäller t.ex. Skype står det angivet att de lägger på 15% VAT. De är dock registrerade i Luxemburg... Gällande vissa andra tjänster baserade i t.ex. USA står ingenting momsrelaterat på de "invoices" man får ta del av....

Tack så enormt mycket på förhand!

Mats
1324
4
1. Borde inte vara något problem att dra momsen där. [br][br]2. Det finns en regel att ett EU företag inte skall debitera moms till ett annat EU företag i annat land om detta anger sitt VAT nummer. Men sedan finns det ett undantag från detta om summan är av ringa art. (Vet inte exakt vad gränsen går). [br]Detta har t.ex Skype börjat utnyttja då man aldrig säljer någonting över denna gräns och man i systemet inte kan beställa fler saker i en beställning. [br][br]Så i detta fall får man räkna dom 15% VAT i Luxemburg som en del av kostnaden helt enkelt. [br][br]Sedan inköp från EU + vid inköp av §7  tjänster från annat land (dit jag hänför webtjänster) gäller att du bokför fiktiv moms. Och att summorna finns med på momsrapporten. [br][br]Hans
1
Av misstag tryckte jag "fy ......" [br]Lycka till med din firma.[br]Ilona

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.