Bokföra redovisat resultat

22
Hej,



Skall städa upp och avsluta 2004 men är lite ringrostig..

Eftersom detta handelsbolag är i uppstarten så är det ett negativt reultat och inköp har gjorts med eget kapital (kredit på 2018).

Hur skall jag bokföra årets resultat(negativt), vilka konton skall jag använda? Kör med BAS2003.



Är det detta som gäller:

KREDIT på 8999

DEBET på 2019



Tacksam om snabb hjälp!
/ Jocke
41
Hej! [br] [br]Helt rätt. Om du har ett negativt resultat krediterar du 8999 och debiterar 2019. Men... var det inte ett handelsboag det rörde sig om? Är ni två bolagsmän? Antagligen har ni ett bolagsavtal som gör gällande att ni ska dela vinst/förlust 50/50. Detta innebär att du för över halva förlusten på dig och resterande del av förlusten på delägare 2. Använd lämpligen 2019 för dig (delägare 1) och 2029 för din kompanjon (delägare 2). [br] [br]Vet inte om du hängde med i svängarna, fråga gärna igen om du vill ha mer hjälp. Eller har frågor om deklaration för HB:et och delägarnas deklaration av näringsverksamhet. Om du är ovan vid att deklarera för ditt HB och upprätta din näringsbilaga föreslår jag att du inte för om dina egna uttag och insättningar till 2010 (delägare 1) och 2020 (delägare 2) i bokslutet, utan gör denna omföring som ett första verifikat på det nya räkenskapsåret. [br] [br]Ps. Jag skrev ett svar några länkar ned hur man ska behandla det "det egna kapitalet" i samband med bokslut. Denna fråga gällde iof en enskild firma, men principen för hur man behandlar "det egna kapitalet" är näst intill den samma för HB. [br] [br] [br]Hälsningar [br] [br]Åsa [br] [br]www.sundemanskontorsservice.se
22
Hej Åsa, [br][quote="asaasaasa"] [br]Helt rätt. Om du har ett negativt resultat krediterar du 8999 och debiterar 2019. Men... var det inte ett handelsboag det rörde sig om? Är ni två bolagsmän? Antagligen har ni ett bolagsavtal som gör gällande att ni ska dela vinst/förlust 50/50. Detta innebär att du för över halva förlusten på dig och resterande del av förlusten på delägare 2. Använd lämpligen 2019 för dig (delägare 1) och 2029 för din kompanjon (delägare 2). [br][/quote] [br] [br]Japp, det är ett handelsbolag och ägarna är jag och min fru och vi har en gemsam ekonomi. Visst skulle man ändå kunna splitta resultatet men antar att det inte skulle spela någon roll i praktiken, eller har jag fel? [br] [br]Om jag gör en egen insättning, vem betalar egenligen, jo vi betalar ju 50% var redan :-) [br] [br][quote="asaasaasa"] [br]Vet inte om du hängde med i svängarna, fråga gärna igen om du vill ha mer hjälp. Eller har frågor om deklaration för HB:et och delägarnas deklaration av näringsverksamhet. Om du är ovan vid att deklarera för ditt HB och upprätta din näringsbilaga föreslår jag att du inte för om dina egna uttag och insättningar till 2010 (delägare 1) och 2020 (delägare 2) i bokslutet, utan gör denna omföring som ett första verifikat på det nya räkenskapsåret. [br][/quote] [br] [br]Nu blev jag dock lite förvirrad. Rekommenderar du att vi använder 2010 resp. 2020 för egna uttag/insättningar istället för att bara använda 2019? Visst, det borde ju förenkla deklarationen (som du säger) eftersom vi får varsitt konto. [br] [br]Min slutsats: Som jag tolkar dig så rekommenderar du att vi avslutar 2004 med att bokföra redovisat resultat med kreditering av 8999 och debitering av 2019 (som jag trodde). För 2005 så skall jag starta med att skapa en verifikation som debiterar 2019 med 50% av saldot mot en kreditering av 2010 och resterande 50% mot 2020. Vid nästa årsskifte bokför jag redovisat resultat mot 2019 resp 2029. [br]Är oerhört tacksam om du kan bekräfta detta! Det låter visserligen ganska vettigt att göra så här. [br] [br]Egna insättningar bör ju då bokföras med 50% på vardera 2010 resp 2020 då pengarna kommer från vår gemensamma ekonomi [br] [br][quote="asaasaasa"] [br]Ps. Jag skrev ett svar några länkar ned hur man ska behandla det "det egna kapitalet" i samband med bokslut. Denna fråga gällde iof en enskild firma, men principen för hur man behandlar "det egna kapitalet" är näst intill den samma för HB. [br][/quote] [br]Skall läsa detta, tack för tipset!
/ Jocke
41
Hej, [br] [br]Här kommer en liten snabbkurs för bokföring av det egna kapitalet i HB. [br] [br]Som du vet är man minst två delägare i ett HB. Dessa delägare kallas bolagsmän. Vanligtvis har man ett bolagsavtal som reglerar hur man skall fördela vinst respektive förlust mellan bolagsmännen. Om inget bolagsavtal finns träder lagen om handelsbolag och enkla bolag in. Lagen gör gällande att vinst respektive förlust skall fördelas lika mellan bolagsmännen. [br] [br]Under året bokför ni alla ekonomiska händelser i handelsbolagets bokföring. Ni kommer med all sannolikhet att skjuta till och plocka ut medel från bolaget under räkenskapsåret. Dessa transaktioner ska givetvis bokföras. När du (delägare 1) sätter in pengar bokför du det på konto 2018 och när din fru (delägare 2) sätter in pengar använder ni istället konto 2028. Samma resonemang gäller uttagen, du (delägare 1) använder 2013 och din fru (delägare 2) 2023. Om ni har delad ekonomi kan det vara lämpligt att du i bokföringen styr så du och din fru på pappret sätter in och tar ut ungefär lika mycket pengar. När ni året är slut är det dags att fördela vinst/förlust mellan er. Hur stor andel av resultatet ni skall ta upp beror på hur ert bolagsavtal ser ut (eller om ett sådant saknas följer ni lagen om handelsbolag och tar upp 50/50). Vinsten eller förlusten bokförs mot konto 2019 för delägare 1 och konto 2029 för delägare 2. Du kan således inte ta upp hela resultatet själv, så tillvida ni inte har ett bolagsavtal som säger så. Det finns en skattemässig aspekt på det hela också... Säg att ni båda har en anställning vid sidan av bolaget eller att bolaget genererar en rejäl vinst. Om du då tar upp hela vinsten kommer du kanske över brytpunkten för statlig skatt. Ofta är det mer fördelaktigt att fördela resultatet relativt lika mellan delägarna, för att på så sätt undvika allt för hög beskattning. [br] [br]En del (jag är inte en av dem) väljer att nollställa sina delägarnas konton för insättningar, uttag och årets resultat i samband med bokslut. Ifall du nollställer kontona 2011 - 2019 mot konto 2010 (delägare 1) och 2021-2029 (delägare 2) måste du upprätta en bilaga till bokslutet med uppgifter om varje delägares insättningar, uttag och andel av resultatet. Jag rekommenderar att du behåller saldona på 2011-2019 och 2021-2029 över årsskiftet och nollställer dem mot 2010 respektive 2020 som ett första verifikat på det nya räkenskapsåret. På så sätt underlättar du deklarationsarbetet avsevärt. [br] [br]Ni ska dels deklarera för ert handelsbolag (detta görs på en blankett som heter INK 4) och dels för varje delägares andel av resultatet (detta görs på en blankett som heter N3A). Varje delägare lämnar in en N3A bilaga till sin självdeklaration - i ditt fall måste således både du och din fru lämna in varsinn bilaga. Nu kommer förklaringen till varför du ska skilja på din och din frus insättningar och uttag... Hur mycket pengar (eller varor för den delen) ni tar ut eller skjuter till under året kommer påverka den justerade anskaffningsutgiften för var och en av er. Begreppet "justerad anskaffningsutgift" är en deklarations-/skatteterm som används för att beräkna underlag för räntefördelning och expensionsfond. Den "justerade anskaffningsutgiften" spelar även in om någon av er skulle vilja sälja sin andel. [br] [br]Hoppas detta var till lite hjälp. Här kommer några korta svar på dina frågor ifall du inte tyckte att svaret ovan var tillräckligt tydligt: [br] [br]1) Det spelar roll hur ni fördelar resultatet. [br] [br]2) Jag föreslår inte att ni ska använda 2010 respektive 2020 för insättningar och uttag. Dessa två konton är avräkningskonton för var och en av er och visar saldot av det "egna kapitalet". Du använder 2010 och 2020 för att tömma de konton du under året använt för att bokföra era insättningar och uttag etc. Alltså... Använd avsedda konton för insättningar och uttag, skilj på dina och din frus transaktioner. Detta är viktigt, inte minst i samband med deklaration. [br] [br]3) Bokför årets resultat mot 2019 och 2029. Hur stor del av resultatet som skall till respektive konto beror på ert bolagsavtal eller avsaknaden av ett sådant! [br] [br]Hoppas detta var till lite hjälp!!! :? [br] [br]Åsa [br] [br]www.sundemanskontorsservice.se
41
Oj, det gick visst inte att skriva ett så långt svar... fortsätter därför i detta inlägg... [br] [br]"... eller avsaknaden av ett bolagsavtal." [br] [br]Kontakta gfärna mig igenom om du fortfarande inte hänger med i mitt resonemang. [br] [br]Hälsningar [br] [br]Åsa [br] [br]www.sundemanskontorsservice.se
22
Hej Åsa, [br] [br]Det tog ett bra tag innan jag tog tag i detta men det börjar dra ihop sig och trots hög arbetsbelastning så måste jag göra klart detta (ja vi har båda anställningar och företaget vid sidan av). [br]Vi har inget bolagsavtal utan kör 50-50. [br] [br]Som jag nu har gjort är: [br] [br]## 2004 ## [br] [br]#1. Korrigerat egna insättningar (låt säga 10.000 kr), som var bokfört bara på mig och ej min fru. Alltså har jag: [br] [br]DEBET 2018 5.000 kr [br]KREDIT 2028 5.000 kr [br] [br]På så sätt har vi gjort lika mycket egna insättningar. [br] [br]#2. Bokfört redovisat resultat (låt säga -5.000 kr) med [br]KREDIT 8999 5.000 kr [br]DEBET 2019 2.500 kr [br]DEBET 2029 2.500 kr [br] [br]Nu visar balansrapporten "beräknat resultat" 0 kr och resultatrapporten "beräknat resultat" -5.000 kr. [br] [br]Är det korrekt så långt?? [br]Skulle det vara totalt fel så vore jag tacksam om du drar mig i örat för jag har säkerhetskopierat och kan backa tillbaka. [br] [br]Nu ser jag som det som klart för 2004 och en slutlig backup och låsning av året återstår. [br] [br]## 2005 ## [br] [br]När jag skall starta och bokföra för 2005 (ja, jag borde redan ha gjort det...) så rekommenderade du att man nollställer mot 2010 resp 2020. [br]Efter att ha överfört UB 2004 till IB 2005 så har jag ju således följande saldo: [br]2018 -5.000 kr [br]2019 2.500 kr [br] [br]2028 -5.000 kr [br]2029 2.500 kr [br] [br]Hur menar du att jag skall tömma dessa konton på 2010/2020? Tacksam för ett kort exempel med ovanstående fiktiva uppgifter.
/ Jocke
41
Hej! [br] [br]Det låter jätte bra! [br] [br]Låt mig sammanfatta det du skriver - rätta mig om jag missuppfattat något. I ditt exempel har ni ett NEGATIVT resultat om 5 000 kr. [br] [br]Det du nu gör, som ett första verifikat på det nya året, är att avsluta 2018 och 2019 mot 2010 samt 2028 och 2029 mot 2020. [br] [br]Vid årets ingång har du 2018 och 2028 i kredit och 2019 och 2029 i debet. Nu är det dags att nollställa dessa konton. Gör följande i ett och samma verifikat: [br] [br]Sätt 2018 i debet - använd 2010 som motkonto i kredit. [br]Sätt 2028 i debet - använd 2020 som motkonto i kredit. [br]Sätt 2019 i kredit - använd 2010 som motkonto i debet. [br]Sätt 2029 i kredit - använd 2020 som motkonto i kredit. [br] [br]Nu har du, om allt blivit rätt, tömt dina konton. På konto 2010 och 2020 kan du se det ackumelerade egna kapitalet för varje delägare. [br] [br]MvH [br] [br]Åsa
22
[color=darkblue]Tack för hjälpen Åsa! [br] [br][size=18px]Glad Påsk![/size][/color] [br] [br][img]http://www.interflora.se/images/productimage/bimg/varplant_stor.gif[/img][size=18px][/size]
/ Jocke
62
Hej [br] [br]Har följt eran tråd här nu när jag precis sitter i samma sits och ska avsluta mitt år med mitt och kompisens handelsbolag. [br] [br]jag hänger väl med hyfsat men har några funderingar! [br] [br]vi är som tidigare förstått, 2 personer som satt in (låt oss säga) 10.000:- var i början på året (på varsitt konto 2018 och 2028). året har gått, vi har ett positivt resultat med ca 10.000:- detta har bokförts på detta vis: [br] [br]8999 DEBET: 10.000 [br]2099 KREDIT: 10.000 [br] [br]Utav erat resonemang borde jag ha bokfört resultatet delat på oss två på ex dessa konton 2019 och 2029 (redovisat resultat per bolagsman) ? [br] [br]Sedan pratar ni vidare om att man ska nolla kontona (i mitt fall) 2018 och 2028 när nästa år börjar, varför det ? Som det ser ut nu har jag -10.000 på dem (vi har varken satt in mer eller tagit ut något). Nämnvärt är väl också att vi inte tagit eller tänker ta ut årets överskott...vi vill låta det stärka företaget. [br] [br]Mitt 2099 som jag bokförde red. resultat mot visar nu till dags dato -10.000...snälla vägled mig lite.
http://www.drakbutiken.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.