Sälja inom norden/EU hur blir det med momsen?

96
2
Hej!

Har även tänkt sälja produkter inom norden och i vissa eu länder. Men hur ska jag lägga upp priserna i min webshop?

Tex 100 kr exkl moms kostar det i Sverige Dvs 125 kr inkl moms. Denna summa betalar den svenska kunden.

Om en kund kommer från Norge eller Danmark eller inom EU och vill köpa samma produkt, skall denna också betala 125 kr, eller behöver jag göra en sida för enbart exklusiv moms och exklusiv frakt.
I skrivande stund kom jag faktis på att då får jag ju inte mina momspengar (som kunden ska betala för) om jag säljer utan moms till mina slutkunder i utlandet....nu blir jag osäker :OMG
Är det ngt speciellt man ska uppmärksamma  vid försäljning inom EU/norden...tex i fakturan?
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
117
3
Hej![br][br]Moms är ett litet problem när det gäller utlandet. [br][br]Vi börjar med Norge och andra länder utanför EU:[br]Du säljer varorna exkl svensk moms. Det är export och därför momsfri. Dock måste du skicka med tulldeklaration etc. så att kunden i Norge får betala Norsk moms på varorna till norska tullen.[br][br]I din momsdeklaration deklarerar du detta som exportförsäljning.[br][br][br]Privatpersoner och icke momsregistrerade företag inom EU:[br]Försäljning till dessa sker med svensk moms på fakturan. [br]Deklarationen skall redovisas som vanlig moms.[br][br]Företag med VAT-nr inom EU:[br]Försäljning sker utan moms. Det är alltså deras omvända moms som gäller. Du måste kontrollera att kunden i detta fall har ett gilitigt VAT-nr inom EU. Det kan du göra på skatteverkets hemsida. Vidare skall en kvartalsrapport lämnas till skatteverket på de VAT-nr inom EU som du har sålt till.[br][br][br]Ett förslag att du på din webshop visar pris inkl och exkl svensk moms. [br][br]Kontakta gärna mig om du undrar över något.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
96
2
Tack för att  du svarat på mina frågor. [br][br]Eftersom jag är lite trög ibland  ???  :roll:  har jag lite frågor angående detta.[br][br]Har endast tänkt att sälja inom norden (till privatpersoner och möjligen företag). Dvs förrutom Sverige också  till Norge, Danmark och Finland.[br][br]Vi börjar med [b]:Norge.[/b][br]Om en kund köper låt oss säga tex ett par vantar, betalar denne priset exklusiv moms för produkten och exklusiv moms för frakten.[br]Jag som företagare skall alltså även skicka med en papperslapp med tulldeklarations instruktioner  i paketet. [br]Rätta mig om jag har fel här tack![br]Följdfråga: Men om kunden inte betalar moms till Sverige, hur ska jag då få göra avdrag på de 25% extra det kostade för mig som företag att köpa in varan?[br][br][b]Länder inom EU: Danmark, Finland.[/b][br]Inget, särskilt här, samma regel som att sälja inom Sverige[br]Bokförs som vanligt.[br][br][b]Länder inom Eu: Företag med VAT-nr inom EU:[/b][br]Företag med VAT-nr inom EU: Jag antar att detta  varken  gäller Danmark eller Finland? Eller är det special fall förvissa företag?[br]Om inte vilka länder kan det då tänkas vara  som exempel?[br][br]Återigen tack, detta är lärorikt![br][br][br]
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
1324
4
[quote author=Delicious link=topic=4812.msg23345#msg23345 date=1231170315][br][br]Vi börjar med [b]:Norge.[/b][br]Om en kund köper låt oss säga tex ett par vantar, betalar denne priset exklusiv moms för produkten och exklusiv moms för frakten.[br]Jag som företagare skall alltså även skicka med en papperslapp med tulldeklarations instruktioner  i paketet. [br]Rätta mig om jag har fel här tack![br]Följdfråga: Men om kunden inte betalar moms till Sverige, hur ska jag då få göra avdrag på de 25% extra det kostade för mig som företag att köpa in varan?[br][/quote][br]Nu måste du tänka om hur momsen fungerar. När du handlar en vara som har moms så bokför du ju momsen och skickar med på nästa momsrapport. Och så får du tillbaks denna moms. (alternativt minskar din momsskuld för dina inkomster). Och detta är ju oberoende om du sålt varan eller inte. [br]När du sedan säljer varan i Sverige så får du ju moms på varan och detta får du betala till skattemyndigheten.[br][br]Skillnaden när du säljer till Norge är att du inte debiterar mons och därför slipper betala momsen till skm. [br][br]Du får inte blanda ihop detta med momsbefriad verksamhet i Sverige. Där du inte får dra av moms på det du handlar.  [br][br][br][quote author=Delicious link=topic=4812.msg23345#msg23345 date=1231170315][br][b]Länder inom EU: Danmark, Finland.[/b][br]Inget, särskilt här, samma regel som att sälja inom Sverige[br]Bokförs som vanligt.[br][/quote][br][br]Japp. [br][br][quote author=Delicious link=topic=4812.msg23345#msg23345 date=1231170315][br][b]Länder inom Eu: Företag med VAT-nr inom EU:[/b][br]Företag med VAT-nr inom EU: Jag antar att detta  varken  gäller Danmark eller Finland? Eller är det special fall förvissa företag?[br]Om inte vilka länder kan det då tänkas vara  som exempel?[br][/quote][br][br]Jo detta gäller alla länder i EU så Danmark, Finland är jättebra exempel på länder dit du säljer utan moms till företag. [br]Och som sagt. Detta med att kolla upp att företaget har ett giltigt VAT nummer är viktigt. Dessutom är det viktigt att kolla upp att det är rätt VAT nummer. dvs En privatperson anger ett företags VAT nummer. [br][br]Hans
22
Danmark Du menar att försäljning till privatpersoner i Danmark från sverige så debiterar man 25% moms på fakturan och sedan bokförs den som utg momms och försäljning 2611 och 3010 altså redovisas som vanlig försäljning i sverige.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.