Omstart ?

4
Hej, har haft enskild firma i lite drygt tre år men får inte riktigt snurr på verksamheten som är konsulting inom försäljningsrelaterade frågor. Funderar nu på att gå över till någon form av uthyrningsverksamhet.

Har därför några frågor :

- Har jag rätt att dra av ev förluster om jag byter inriktning ? Måste jag i så fall stänga ner min enskilda firma och sedan starta en ny eller finns det något enklare sätt ?

Vilken myndighet kan jag ringa och kolla såna här saker med ?

Tack, Hans

2360
49
Mycket enkelt, du har ett alldeles utmärkt forum här med speialister som skulle göra SKV gröna av avund om man hade dessa. Varje år ska du redovisa dina förluster som förflyttas framåt i tiden för att kunna dras mot vinst. Ett par kronors vinst nu  skulle kunna glädja SKV annars kan det finnas risk för att de inte klassar dett företag som verksamhet. Du fortsätter bara att köra firman vidare och behöver inter ringa för den sakens skull.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
4
Hej, tack för svaret, men jag förstår inte riktigt. Eftersom min verksamhet inte alls gått enligt plan har jag alltså dragits med mindre förluster under tre års tid vilket jag redovisat vid varje deklarationstillfälle.[br][br]Menar du att om jag trots allt byter inriktning, eller lägger ned min enskilda firma, så innebär en omstart med ny inriktning INTE att jag har rätt till förlustavdrag ? I så fall skulle det vara lite negativt eftersom jag skulle vilja göra en lite större investering med en ROI på 2-3 år.[br][br]Tacksam för ett förtydligande.[br][br]/ Hans
2360
49
Du har rätt till förlustavdrag, så även om du skulle lägga ner företaget. Ursäkta om jag var otydlig.
4
Men visst är rätten till förlustavdrag tidsbegränsat. Kan jag på något sätt "nollställa" åren med förlustavdrag så att jag får nya år med möjlighet till förlustavdrag ?[br][br]/ Hasse
2360
49
ex år 3 bakåt i tiden hade du 30´ i förlust förra året 20´ och i år 40´´ med andra ord 90´nästa år går du med vinst med 70´och har 20´ kvar i förlust och så rullar det på när det blir + får du som alla andra betala skatt och sociala avgifter, blir det sedan förlust igen kvittas det mot vinst när sådan uppstår.
4
Troligen är det jag som är långsam i huvudet, men menar du att jag kan gå med förlust och ändå ha avdragsrätt i hur många år som helst om jag driver ett enskilt företag ?[br][br]/ Hans
2360
49
I princip ja. men med något år imellanåt med vinst annars anser myndigheterna inte att det är riktig verksamhet  och du bör nog visa några kronors vinst i år annars får du nog problem med SKV. Jag har själv haft hand om ett företag för ett antal år sedan som när det fjärde året kom blev uppkallad till skv. som direkt sa vinst annars, så det är av egen erfarenhet jag talar. I AB är det ju ganska vanligt att man justerar så att vinst inte uppstår i allför hög grad.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.