Konton - arbete i bostad & körjournal?

3
Hej,
Jag skall dra av 3000 kr för arbete i bostad (då mina timmar hemma är väl över 800 h detta året). Hur redovisar jag detta, och mot vilket konto bokför jag denna kostnad?

Sen har jag en körjournal för bilresor jag gjort i företaget, hur bokför jag en sådan kostnad, dvs mot vilket konto?

Tack på förhand
/ Henrik
:o
2360
49
Du har fel, du får dra 4000:- och timmarna behöver du inte redovisa så precist. Du kanske satt och tänkte på ett projekt i 40 timmar osv. Men det stämmer för att få avdraget krävs det ett min. av ansträngning :D :D :D. men tänk efter det kan inte vara dina enda kostnader, eller?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
3
Nej för sjutton... Jag har många fler kostnader, men de vet jag hur jag skall bokföra. Det är bara dessa två som jag inte vet vilka konton dom skall bokföras mot i min kontoplan i mitt bokföringsprogram! :-)[br][br]Ang. den avdragsgilla summan så är 3000 en liten specialare då jag ringt skatteveket och frågat lite. Det är nämligen så att 4000 kr är avdragsgillt om du (eller din make) INTE äger bostaden, och 2000 kr är avdragsgillt om du (eller make) äger bostaden. Jag köpte bostad i September och då sa Skatteverket att jag kunde köra på 3000 som låg mitt emellan de två summorna...
2360
49
Man kan inte vea allt. Har ni däremot varsin firma får ni dra det dubbla.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.