Bokföring av bilersättning

20
Hur konterar man bäst: milersättning för bil (privat), trängselskatt och parkeringsavgifter i enskild firma?
20
Svarar själv, hittade först inte i Bas 2008, men efter ännu en koll så fann jag[br][br]5618 Schablonmässig milkostnad privat[br]5619 Övriga personbilkostnader.[br][br]Det är väl ingen moms på parkeringsavgifter om det inte står något på kvittot?
450
Vänd på kvittot eller kontakta p-bolaget... [br][br]Ska vara 25% moms. [br][br]Jag har själv funnit ett par p-biljetter där moms ej var specad....
20
[quote author=Freetime link=topic=4575.msg22140#msg22140 date=1227014856][br]Vänd på kvittot eller kontakta p-bolaget... [br][br]Ska vara 25% moms. [br][br]Jag har själv funnit ett par p-biljetter där moms ej var specad....[br][/quote][br][br]Menar du verkligen det? Jag har inte momsat några parkeringsavgifter hittills därför att på de flesta av mina kvitton från Trafikkontoret står det inget om moms, varken på bak- eller framsidan. Jag vill minnas att jag förra året skrev till www.stockholm.se (som däremot står på kvittot) och frågade men jag fick aldrig något svar.
450
Menar och menar.... Jag kan inte finna någonstans att p-avgifter är momsfria.
20
OK, tack för svar!
720
Parkering i sig är inte momsfritt, det är rätt. Kommunen däremot är inte momspliktiga i sin förvaltning så ett parkeringskvitto från kommunens gatukontor ex är det ingen moms på. Det är bara när parkeringen sköts av ett kommunalt bolag eller en privat aktör som det finns moms med i avgiften.[br][br]Samma regel gäller här som alltid, står det inget om moms på kvittot så har man heller ingen rätt att lyfta någon.
450
[quote author=Redkon link=topic=4575.msg22165#msg22165 date=1227024058][br]Parkering i sig är inte momsfritt, det är rätt. Kommunen däremot är inte momspliktiga i sin förvaltning så ett parkeringskvitto från kommunens gatukontor ex är det ingen moms på. Det är bara när parkeringen sköts av ett kommunalt bolag eller en privat aktör som det finns moms med i avgiften.[br][br]Samma regel gäller här som alltid, står det inget om moms på kvittot så har man heller ingen rätt att lyfta någon.[br][/quote][br][br]Att man inte får lyfta moms när det ej står på kvittot visste jag men att kommunal parkering är momsfri är en nyhet. Men det låter ju helknäppt...
20
[quote author=Redkon link=topic=4575.msg22165#msg22165 date=1227024058][br]Parkering i sig är inte momsfritt, det är rätt. Kommunen däremot är inte momspliktiga i sin förvaltning så ett parkeringskvitto från kommunens gatukontor ex är det ingen moms på. Det är bara när parkeringen sköts av ett kommunalt bolag eller en privat aktör som det finns moms med i avgiften.[br][br]Samma regel gäller här som alltid, står det inget om moms på kvittot så har man heller ingen rätt att lyfta någon.[br][/quote][br][br]Detta tar jag till mig och fortsätter som tidigare, d.v.s. jag registrerar ingen moms. :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.