F-skattsedel

3
Hejsan

På ansökan om F-skattsedel finns en ruta "Tänker du handla av företag inom EG"



Vad innebär denna och vad händer om jag fyller i den?

Jag vet ej om jag kommer göra detta, men det kan bli så.



Vill inte fylla i något dumt.



mvh Tobias
41
Hej! [br] [br]Jag misstänker att OM du fyller i rutan att du planerar att handla med företag och privatpersoner inom EU kommer du få en EU-momsdeklarationsblankett (långt ord...) varje kvartal. Har du en omsättning under 200 000 kronor om året och din EU-försäljning understiger 120 000 kronor kan du begära att få deklarera EU-momsen en gång om året. [br] [br]På EU-momsdeklarationsblanketten skall du fylla i din köpares VAT nr (momsregistreringsnummer). När du fakturerar ett företag inom EU, lägger du inte på någon moms, det är köparen som tar upp momsen i sin skattedeklaration. Det är viktigt att du kollar att din köpare verkligen har ett VAT nummer. Säljer du till en privatperson inom EU har den personen inget VAT nummer och således måste du lägga på moms på din försäljning. När du köper något från ett annat EU-land tar du upp det i den vanliga skattedeklarationen. Du har rätt att lyfta 25% ingående moms på ditt inköp trots att säljaren inte lagt det på fakturan. [br] [br]EU-moms är ett ganska krångligt kapitel, verkligen inte min starkaste sida. Men jag hoppas du fick lite kläm på ämnet trots min knapphändiga förklaring. [br] [br]Åsa
3
Jättetack för svaret. Det som är aktuellt är att jag själv handlar från ett EU land. Jag behöver med andra ord inte betala något extra om så inte är fallet även om jag fyller i rutan? [br] [br]Kan jag handla från ett EU land även om jag inte fyller i rutan? Ringde till skatteverket tidigare idag, men då gick de hem för dagen :(
41
Hej, [br] [br]Nej du betalar inget "extra" för att du fyller i rutan för EU-handel. [br] [br]Du kan handla från ett EU-land utan att ha fyllt i rutan. [br] [br]Åsa
3
Tackar för informationen. :D
41
ähhh, det var väl inget. Kul om man kan vara till hjälp! :wink:

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.