Postgiro?

74
1
Vad är ett postgiro i bokföringssammanhang, dvs var ska man bokföra det som (i BAS)?

1920 plusgiro, 1930 checkräkning/bankgiro eller vilket konto? 🙂

Och om man bokför i något av de konton jag nämnt åvan, ska man då skriva postgiro eller ska man använda kontots "riktiga namn" för att det ska vara korrekt?
2066
22
Postgirot existerar inte längre, det är uppköpt av Nordea och heter numera Plusgiro, så 1920 är helt perfekt :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
Det gamla postggirot kostade inget och man fick ränta på pengarna. Det nya + måste vara att man tar en avgift och slopar räntan. så visst blir det + för banken.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
74
1
Ok tack då förstår jag :)[br][br]En annan fråga:[br]Vad menas med "kreditnota" och "kundfaktura" (borde väl bara vara en vanlig faktura?)?[br][br]Om en kreditnota har felaktigt bokförts som en kundfaktura, hur rättar man då till det? (Kreditnotan har alltså bokförts på konton med moms och allt som en kundfaktura vilket var fel gjort). Vilka konton ska jag debitera/kreditera på vilket sätt för att det ska bli rätt i bokföringen igen?[br][br]PS: Jag håller på och försöker lära mig bokföring  :nicka[br]
450
Kreditnota och kreditfaktura är samma sak. [br][br]Om du använder faktureringsmetoden, och du skickar en faktura.[br][br]                        D                    K[br]1510            1000                [br]2610                                    200    utg. moms[br]30XX                                  800    försäljning[br][br]Om du skickar en kredit, så byter du sida på kontona helt enkelt. [br][br]1510 är en tillgång och den ökar på debetsidan, så vid kredit ska den va på kreditsidan.[br][br]Om du får en faktura...[br][br]                    D            K[br]2440                        1000 Leverantörsskuld[br]2640          200                utg. moms som du får tillbaka[br]58xx          800                vad det avser[br][br]När du betalar en faktura från kund. [br][br]                  D                K[br]1940                            1000 pengarna dras från bankkontot[br]2440          1000                    Vips...så har du inga leverantörsskulder längre.[br][br]Va det detta du ville veta?[br][br][br]
74
1
[quote author=Freetime link=topic=4326.msg20484#msg20484 date=1222197508][br]Kreditnota och kreditfaktura är samma sak. [br][br]Om du använder faktureringsmetoden, och du skickar en faktura.[br][br]                        D                     K[br]1510            1000                 [br]2610                                    200     utg. moms[br]30XX                                   800     försäljning[br][br]Om du skickar en kredit, så byter du sida på kontona helt enkelt. [br][br]1510 är en tillgång och den ökar på debetsidan, så vid kredit ska den va på kreditsidan.[br][br]Om du får en faktura...[br][br]                    D            K[br]2440                         1000 Leverantörsskuld[br]2640           200                 utg. moms som du får tillbaka[br]58xx           800                 vad det avser[br][br]När du betalar en faktura från kund. [br][br]                   D                K[br]1940                             1000 pengarna dras från bankkontot[br]2440          1000                     Vips...så har du inga leverantörsskulder längre.[br][br]Va det detta du ville veta?[br][br][br][br][/quote][br]Ah tack så mycket för svar. Men nja, delvis vad jag var ute efter men inte riktigt.[br]Utan vad jag vill göra är att rätta till kontering som blivit fel. Såhär lyder frågan:[br][br]En kreditnota till en kund har blivit felaktigt bokförd som kundfaktura. På kreditfakturan var det 800kr plus moms 200kr, det avser försäljning. Rätta felet.[br][br]Hur rättar jag till felet är frågan? :)[br][br][br]
450
Gör exakt på samma sätt som du bokfört men du vänder på det. Det som va på kredit ska nu va debet och tvärtom. Då blir saldo på respektive konto...sen kan du bokföra den rätt.[br][br]Alltså. Titta på hur den verifikationen som är felaktig och gör en ny enl.ovan. Skriv en not vad det avser....
74
1
[quote author=Freetime link=topic=4326.msg20491#msg20491 date=1222207840][br]Gör exakt på samma sätt som du bokfört men du vänder på det. Det som va på kredit ska nu va debet och tvärtom. Då blir saldo på respektive konto...sen kan du bokföra den rätt.[br][br]Alltså. Titta på hur den verifikationen som är felaktig och gör en ny enl.ovan. Skriv en not vad det avser....[br][/quote][br][br]Alltså jag vet inte hur verifikationen som är felaktig ser ut, det är väl delvis det jag ska lista ut (jag har bara den frågan jag skrev i förra posten). Men eftersom den ska vara bokförd som en kundfaktura till en kund borde den väl se ut så här(?):[br]                D                     K[br]1510         1000                 [br]2610                                 200     utg. moms[br]30XX                                 800     försäljning[br][br][br]Men den borde ha varit en kreditfaktura till en kund och därmed sett ut såhär (så såhär ska väl kreditfakturer till kunder se ut?):[br]                D                     K[br]1510                                1000  [br]2610        200                                 utg. moms[br]30XX        800                                försäljning[br][br][br]Så för att rätta till det borde det bli:[br]                D                     K[br]1510                                2000  [br]2610        400                                 utg. moms[br]30XX       1600                                försäljning[br][br][br]Eller är jag ute och cyklar?  :o
2066
22
Det ser rätt ut, men du kan inte gissa hur den felaktiga fakturan ser ut, om du inte själv har underlaget för den, så kontakta den som har. All bokföring måste sparas minst 10 år, så att den inte existerar är nog inget giltigt argument.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
74
1
Okej, tack för hjälpen :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.