Bokföra överföring mellan bankkonton?

1
Hej!
Jag undrar om jag måste/bör bokföra en överföring mellan två konton i företaget, om jag tex flyttar pengar från företagets transaktionskonto till företagets sparkonto, skall jag bokföra detta på något vis?
mvh
Wictor
1324
4
Svar ja. Det skall bokföras. [br][br]Om du nu har 2 konton i företaget så heter dom väl något i bokföreingen , Ex 1930 och 1940. [br][br]Så du använder dessa konton när du flyttar pengarna. [br][br]Om ditt transaktionskonto ex heter 1930 och sparkontot 1940 så bör du stämma av att saldot på bankkontona stämmer med kontot i bokföringen minst en gång varje månad. Detta är en sak som skatteverket gör det vid en revision före det mesta annat. [br][br]Hans
450
Skulle helt enkelt skapa 2 närliggande konton.[br][br]1941 och 1942, sen döpa de så man förstår
117
3
Hej![br][br]Alternativt om du inte vill skapa fler konton i kontoplanen bokför det med debet och kredit på samma konto. [br][br]Det viktiga i detta sammanhang är att skapa en verifikation för den penningtransaktion som skett.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
450
[quote author=henrikohrn link=topic=4178.msg20620#msg20620 date=1222865716][br]Hej![br][br]Alternativt om du inte vill skapa fler konton i kontoplanen bokför det med debet och kredit på samma konto. [br][br]Det viktiga i detta sammanhang är att skapa en verifikation för den penningtransaktion som skett.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br][br][/quote][br][br]Smart :bravo Har inte tänkt i de banorna....
2066
22
Fast det finns knappast någon bra anledning att gruppera flera bankkonton under ett konto om man inte bokför på papper och får platsbrist.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Håller med i teorin låter det som det funkar men det är inget jag skulle göra. Lättare att lägga upp 1941, 1942 osv. Då har man lättare koll också.
117
3
Jag har arbetat på företag där man har ett flertal olika bankkonton både i Sverige och utomlands vilket innebär att kontoplanen inte räcker till i dess grundstruktur. Då får man använda samma konto i kontoplanen för flera olika bankkonton. Men å andra sidan jobbar man då ofta med så kallade bankreskontror. Vilket är att jämföra med kund- och leverantörsreskontra.[br][br]Som ett litet motiv till varför.... Men som sagt som småföretag är det bättre att lägga upp flera konton i kontoplanen om man kan.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.