Bokföra värde på webbsite och domäner

5
Hur skall man bokföra värdet på en webbshop? samt tillhörande domäner. jag har hört nånstans att värdet på en webbshop blir vinsten x 6 per år?
Räknas den som en anläggningstillgång?
Eftersom webbshoppen är nödvändig för företaget måste det väl kunna bokföras som tillgång på något sätt?

Mvh
Peter
720
Om webbshoppen är nödvändig för företaget får man självklart ta upp INKÖPET i bokföringen. Huruvida det blir en tillgång eller en kostnad beror på priset när du köpte den, inte vad den genererar i vinster nu.
5
Tack för svaret, priset blir svårt att sätta eftersom den är egenutvecklad, ska man räkna antal nedlagda timmar på den blir beloppet enormt, eftersom man jobbar hela tiden med den, dessutom är 22 domäner knutna till den. det är där problemet ligger, hur värderar man detta?[br][br]Mvh[br]Peter
589
1
Det normala är att INTE aktivera (dvs att inte bokföra som tillgång) när det gäller sånt här. Jag kan kontrollera reglerna i veckan som kommer, men normalt är som Redkon skriver, att man bokför som tillgång om man köper en färdigutvecklad webshop, inte om du utvecklar en själv.[br][br]Passar på att flytta den här frågan till bokföringsdelen av forumet, då jag tycker den hör bättre hemma där.
589
1
Domänerna har du inte betalat något för?[br][br]Då kan du inte bokföra upp ett värde, oavsett hur mycket du tycker att de är värda. Om du däremot köpt en färdig, inarbetad domän så finns det möjlighet att bokföra som immateriell anläggningstillgång.
5
Det ligger till så här[br]Samtliga domäner ägs idag av mig personligen och är inarbetade (vissa sedan 1996) Även webbshoppen är egenutvecklad av mig.[br]Samtliga domäner vill jag överlåta/sälja till min frus AB eller på något sätt få dom som tillgång i AB, tanken är att "skänka" AB hela bidevitten och då bör de väl tas upp som immateriel tillg.[br]Värdet på det hela torde väl vara vad säljaren/givaren anser det är värt och köparen godtar eller?
720
Värdet i bokföringen blir vad man betalar för det. Om någon skänker något till ett företag blir anskaffningsväret 0 och inget finns att bokföra.[br]Vill du absolut ha ett värde i bokföringen får du sälja domänerna och shoppen till din frus bolag, men tänk på att dels gäller närståendereglerna så det måste vara till ett marknadsmässigt pris bolaget köper och dels måste du som privatperson då skatta för vinstne av försäljningen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.