Bilen - Avdrag - vad kan jag göra ?

20
Nu är jag på G med att summera min kör journal här  rtfm och undrar lite om någon har några tips på vad rätt för avdrag jag har.

Jag har privat bil i min enskilda firma som bara jag kör.

Jag har arbetslokal 1,28Mil från hemmet som jag åker till cirka 4ggr i veckan.
Jag betalar all min bensin på mitt privata kreditkort.
Utöver dessa resor till lokalen har jag rest runtom i sverige till kunder, cirka 1000mil per kalenderår. Dessa kunder betalar mitt arvode samt 28kr plus moms per mil, på faktura.

Har en jättefin volvo 740 som gått 28k mil, d.v.s. ingen värdeminskning direkt ;D.

Vad får jag ta upp som avdrag här ??? Vad kan man göra ???

2066
2
För resor i tjänsten har du har rätt till skattefri milersättning med 18,00 kr/mil för 2007, och 18,50 kr/mil för 2008. Avdrag för resor mellan bostaden och arbetet får du avdrag för den del  som överstiger 8000 kr.[br]Läs mer hos [url=http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/privatperson/avdrag/privatarbetsresorfaq/20050418jagkorbiltillmittarbetevilketavdragkanjagfa.5.10010ec103545f243e80001517.html]Skatteverket[/url].
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
20
Har svårt med språket hos skatteverket  :blink[br][br]En konkret fråga som någon säkert kan svara på. Får jag dra av 18kr milen för de mil jag fakturerat för ? Låter orimligt men måste fråga.
2066
2
Ja, du får dra av alla de mil du kört i tjänsten, om du fakturerat kund eller om de är en kostnad i din verksamhet spelar ingen roll. Det påverkar din skatt som privatperson (eftersom företaget och du är samma vad gäller skatt).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
20
nice! Tackar så hjärterligt  :bravo
20
Hmm Kan någon ge ett exemple på hur man konterar avdrag för 18kr mil ?
2360
37
Har du kontoret hemma så blir det lite mer intäkter att man sedan har ev verkstad lager mm på annat håll är en annan sak.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
20
Tack för tipset! men jag har inget kontor hemma =([br][br]Åter igen vilka konton d/k på mil avdraget ? Någon som vet ? =)
2066
2
Om du varit anställd hade det hamnat under 7331 (skattefri bilersättning), är inte säker på enskild firma, men något bilkonto, typ 5618 (schablonersättning privat bil eller liknande) borde fungera. Motkonto beror på vad du gör med pengarna, egen insättning eller uttag av pengar. Tror också att detta är något som redovisas i din deklaration, och att bokföringdelen mest är för att hålla koll på det? (Dvs, avdraget sker först efter sammanräkningen i deklarationen.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Numer så skall avdraget bokföras och bli en kostnad i bokslutet. Det finns inget fält typ som det gjorde i den numer utdöda N1 blanketten. [br][br]Och 5618 är ju ett bra konto om du har det i din kontoplan. Annars någon annan 561x.[br]Det viktiga är dock att det på NE deklarationen finns ett fält när man fyller i summan som en upplysning så därför bör det vara ett unikt konto så det blir lätt att hämta ut det vid deklarationsdags. [br][br]Hans[br][br]
20
Ja presis, tidigare har man bara räknat ihop i körjournalen och plitat i uppgifterna i N1:an men nu måste det finnan med i bokföringen samt en kontrolluppgift på beloppet.[br][br]Men om jag använder 5610 tex vad ska jag mot kontera ?[br][br]Räknas det som en egen insättning ? Känns märkligt att använda egen insättning när det handlar om ett schablonbelopp, samt att eget kapital kommer att öka fast man inte sett röken av de pengarna, än,  ska tilläggas.[br][br]Någon som vet hur man brukar göra ?[br][br]Tacksam för svar =)
1324
2
Att öka "egen insättning" är ju samma sak som att öka skulden till ägaren. Och detta är ju ett bra exempel på det. Så om du bokför utan att hantera pengar så blir det helt riktigt "egen insättning"[br][br]Ett altenativ är att när man gör bokföringen (om man nu gör den direkt under bokföringsåret) är att man tar ut summan från bankkontot till sig själv samtidigt och då  blir det ju 1930 som motkontering ihop med kvitto på bankuttaget. [br][br]Hans
2066
2
[quote author=daqwert][br]Känns märkligt att använda egen insättning när det handlar om ett schablonbelopp, samt att eget kapital kommer att öka fast man inte sett röken av de pengarna, än,  ska tilläggas.[br][/quote][br][br]Tänk inte så mycket på namnet "egen [b]insättning[/b]", se det som företagets skuld till ägaren (2XXX konton är ju generellt skuldkonton).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
91
Glöm inte att dra av schablonavdraget på 4000 kr för parkering.[br][br]Mvh Allhjälpen i Umeå HB[br][br]www.allhjalpen.se
www.allhjalpen.se
394
1
Det med schablonavdrag för parkering kan kanske Allhjälpen utveckla lite mer?
Ulf Bjarme
1324
2
[quote author=ALLHJÄLPEN I UMEÅ link=topic=3867.msg18203#msg18203 date=1210544334][br]Glöm inte att dra av schablonavdraget på 4000 kr för parkering.[br][br]Mvh Allhjälpen i Umeå HB[br][br]www.allhjalpen.se[br][/quote][br][br]Aldrig hört talas om ?[br][br]Hans
20
Kollade upp lite om det...men hittar inget schablonavdarg a 4000kr....borde kunna styrkas på nått sätt !?[br][br]Hur som helst hittade detta:[br][br]Parkeringsavgift[br]Krav för avdrag: [br][br]En förutsättning för att få avdrag för parkeringsavgifter vid arbetsplatsen är att du har använt  egen bil i viss omfattning i tjänsten.[br][br]Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för parkeringsavgifter de dagar som du har använt bilen i tjänsten.[br]Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för parkeringsavgifter alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet.[br][br]notering: Parkeringskostnder innefattar 25% moms.
589
1
Jag har inte heller hört om något grundavdrag för parkering. [br][br]Det vore trevligt att få reda på vad Allhjälpen menar, gärna med en länk till dokument hos Skatteverket som visar på det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.