Bissysla och (Alfa)-kassa?

2
Hej,

Jag har en närmast obefintlig enskildfirma som jag i snart 2 år haft vid sidan om högskolestudier (5år). Tanken var att jag skulle kunna göra lite mindre uppdrag vid sidan om studierna och så sätt förbereda mig mot arbetslivet. Nu slutade jag skolan i sommras och blev således arbetslös och då jag inte kan försörja mig på min firma ännu sökte jag Alfakassa med hopp om att jag skulle kunna få ha kvar min firma som bisyssla... Jag har alltså aldrig plockat ut ngn lön, och tjänar bra under de 1920kr/veckan. (hade ca: -25tusen pengar förra deklarationen)(':?')

Nu fick jag förstås avslag efter 5 mån behandlingstid..dom bad om kompleteringar efter kompleteringar och till sist ringde en upp mig och sa " jag tittade i Regelboken och det stod att man måste arbetat heltid i 6 månader innan arbetslösheten" alltså likställs inte det med heltidsstudier. Det tog alltså fem mån för dom att slå upp min fråga i sin "regelbok". Alfakassan e bra roliga.(men det är en annan disskusion) Så dom tvingar mig att fort som tusan avregistrera företaget. Väldans knäckande då jag till och med är mitt i ett småjobb jag inte fakturerat ännu (kunde inte bara sitta och vänta på ett beslut som aldrig kom), till saken är också att jag lägligt fått en revision eller snarare "förfrågan" som det heter från Skatteverket, som ska utreda mig (dom vill tex inte låta mig skriva av dator på 1 år fastän jag e fotograf/grafisk formgivare och jobbar 95% med datorer som kräver sin fart.)...mer frågor om det kommer säkert i en annan tråd. så jag kan inte gärna avregistrera mig mitt i en "utredning" Jag känner mig redan skyldig till något jag inte är..till saken är också att jag har sagt till skatteverket att jag ska få mer inkomst på min f-skatt i år, men som jag nu inte kommer kunna fakturera. Nu har jag glömt av vad min fråga var..men är det någon som har haft erfarenhet av bissysla och studerandevillkoret, vet någon om det finns en arbetslöshetskassalag där detta beskrivs där jag i så fall kan hävda min sak. Antar att det är ganska kört, men jag förstår inte vad skillnaden är att låta en f.d heltidsstudent få ha bisyssla medans en heltidsarbetande får, då de båda likställs i nästan alla andra ärenden hos Alfakassan. -Jo det skulle vara som handläggaren sa. -"men vi kan ju inte se vad du gör med ditt företag?" ??

Hoppsan, det blev lite långt.



Otur i bizniz
507
1
Det låter som en krånglig historia. Jag hoppas det löser sig för dig. Tyvärr kan jag inte ge dig några råd. Men det kanske finns någon annan här som varit med om ngot liknande?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
26
Jag har varit med om liknande. Inte som företagare, men som frilansande skribent. Jag fick min ersättning utbetald som lön dock utan anställningsavtal. Vid kontakt med facket verkade reglerna minst sagt diffusa. Nu i efterhand har jag läst på och de är inte lika otydliga som jag uppfattade dem då. [br] [br]Vad som gäller regleras inte av a-kassan i sig utan av lagen som reglerar arbetslöshetsersättning. Det är dock alltid a-kassan som tar beslutet. Alla a-kassor ska alltså ha samma regler att följa. Huvudfrågan är om du kan anses som självständig uppdragtagare eller inte. Och det är din sak att styrka vilket du är. [br] [br]Finns några huvudregler för bisyssla och ersättning från a-kassa: [br] [br]– Max en genomsnittlig inkomst på 1920kr/vecka räknat på en 1-årsperiod. [br]– Verksamheten räknas som bisyssla om den pågått i minst 6 månader vid sidan om en heltidsanställning. [br]– Verksamheterna (anställningen och bisysslan) ska skiljas åt i inriktning. [br]– Vid arbetslöshet får inte verksamheten för bisysslan öka i omfattning eller tid. [br]– Vid arbetslöshet ska inkomst och omfattning redovisas till a-kassan. [br] [br]Journalistförbundets hemsida sammanfattar reglerna väldigt bra: [br]http://www.journalisternas-akassa.se/regler_uppdragstagare.asp [br]http://www.journalisternas-akassa.se/regler_bisyssla.asp

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.