Förenklat bokslut hur går det till?

10
Året är snart slut och jag skall göra mitt andra årsbokslut (EF) har totalt glömt bort vilka konton jag skall avsluta m.m :'( Skall lagerinventera nu och värdera mitt lager men hur konterar jag det, snälla hjälp mig göra slut på 2007! Jag har inte bokat lager under året. Jag använder Edison bokföring.
720
3
Börja med att inventera lagret och få fram värdet på det. Jämför det med det värde som lagret har i IB. Är värdet högre nu på debiterar du 1460 med mellanskillnaden (om det är det kontot du använder för lager) och krediterar 4090 med samma belopp. Är värdet på lagret lägre i år så använder du samma konton men krediterar 1460 och deiterar 4090.
2360
49
Först in-först ut samt 3% inkurrans var något jag lärde mig då på 60-talet när det gällde varulagret.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
394
1
Det förenklade årsbokslutet som införts 2007 har några nya regler. Lager med värde under 5000 kr behöver inte tas med. Lagervärderingen får göras med hjälp av senaste inköpspriset mm. Läs mer om detta nya för i år på www.skattverket.se  SKV 282 och SKV 283.[br][br]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.