Hur bokföra hundinköp och mat?

10
Någon som har lust att hjälpa en novis på bokföringsfronten?
Har sålt mina hobbiedeklararerade hundar till mitt eget nystartade företag, någon som har ett fiffigt förslag vart jag bokför dessa inköp och vart bokför jag hundmaten?
589
1
Är det en kennel du startar?[br][br]I så fall är hundarna, tro det eller ej, inventarier (  ;D ). Bokför inköpet på något konto som ligger i 122x och kalla det för anläggningsdjur. De ska sedan skrivas av som vanliga inventarier.[br][br]Maten är förbrukningsvaror. Jag skulle bokföra det på ett konto bland 54xx-kontona.
394
1
Jag har sysslat en del med lantbruksbokföring och där tar vi upp anläggningsdjuren som en lagertillgång på ett 14xx konto.
Ulf Bjarme
10
[quote author=Jorgen link=topic=3303.msg15199#msg15199 date=1198932993][br]Är det en kennel du startar?[br][br][/quote][br][br]Nej, tryffelförsäljning bl a ... Kennel har jag redan och det är den som säljer hundarna till firman. [br][br]Tack för hjälpen.[br][br]Edit: stavfel.
589
1
[quote author=Ulf Erik link=topic=3303.msg15201#msg15201 date=1198937091][br]Jag har sysslat en del med lantbruksbokföring och där tar vi upp anläggningsdjuren som en lagertillgång på ett 14xx konto.[br][/quote][br]Ja, det fungerar ju om man tänker sälja djuren. Lager är sånt man senare ska sälja. Inventarier sånt man använder i verksamheten, men inte har för avsikt att sälja (i alla fall går inte affärsverksamheten ut på det).[br][br]Men nu hade tydligen Flamza ingen kennel (inte i den här verksamheten), utan tryffelförsäljning. Jag antar att hunden då används för att nosa upp tryffel? Då ska det vara en inventarie.
394
1
Hur ska vi resonera runt värdeminskningen på hundarna? :-\ [br][br]En förväntad hundlivslängd kan vara ca. 12 år och det skulle resultera i en avskrivningstid under 10 verksamma år. Kanske ska man börja med mindre avskrivningar för att öka beloppet mot slutet av den förväntade livslängden.
Ulf Bjarme
10
Har haft några tjänstehundar och de erbjuds att bli "pensionärer" vid 9 års ålder,  så 10 års avskrivningar på dessa "inventarier" kanske är att ta i....   [br][br]Finns det fler fiffiga förslag på konto för tex veterinärkostnader? 5500 reparation/underhåll? :giggle
589
1
Skattemässigt får du köra avskrivning på 5 år (och det är ju i så fall vettigt, om du har ett plusresultat). Jag skulle inte sätta en längre avskrivningstid än 8 år.[br][br][br]Alternativet till konto 5500 är att du skapar ett eget konto som heter t.ex. 5501 Veterinärkostnader.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.