Förstagångsbokslut - help...!

3
Hejsan
Jag lever livet utan både hängslen och livrem - och har därför tagit på mig uppgiften att sköta bokföring och skatter åt min mans nystartade enskilda byggfirma...!
Ska nog gå på nå't vis, men en undring har jag - här kommer en beskrivning:

1. min man köper material på brägårn och betalar moms så klart
1.2 jag bokför inköpet som utgift med avdragsgill moms
2. han utför byggtjänst åt kund och använder inköpt material
3. jag skriver faktura på tjänsten samt material, inkl moms
4. jag bokför inkommande betalning av tjänsten och tillhörande moms (inga konstigheter) och dessutom bokför jag betalning för materialet som INKOMST och momsen på detta som utgående moms (det som staten ska ha) - enligt anvisning från Skatteverket.

blir detta verkligen rätt? inkomsten (för materialet) påverkar ju resultatet och Fadi (min byggare) har ju inte fått något för detta, bara köpt, betalat ur egen ficka och fått tillbaka dom pengarna av kunden...

Tilläggas skall att jag använder enkel bokföring, ett program som heter Nora och som ska vara OK för små, enskilda verksamheter.

Är det någon som begriper vad jag undrar över och i så fall kan hjälpa oss?
"You cannot smell yesterday's coffee, nor tomorrow's, there is only the rich, roasted aroma steaming from the cup in front you."
394
1
Som jag förstår din punkt 1.2 så drar du av materialinköpen först för att sedan ta upp dem som en inkomst vid faktureringen av kunden. [br]Det är ett riktigt att bruttoredovisa - först utgift sedan inkomst som tar ut varandra och alltså inte ökar resultatet i detta fallet.
Ulf Bjarme
2066
2
[quote author=Hassna link=topic=3302.msg15178#msg15178 date=1198864314][br][...][br]1. min man köper material på brägårn och betalar moms så klart[br]1.2 jag bokför inköpet som utgift med avdragsgill moms[br]2. han utför byggtjänst åt kund och använder inköpt material[br]3. jag skriver faktura på tjänsten samt material, inkl moms[br]4. jag bokför inkommande betalning av tjänsten och tillhörande moms (inga konstigheter) och dessutom bokför jag betalning för materialet som INKOMST och momsen på detta som utgående moms (det som staten ska ha) - enligt anvisning från Skatteverket.[br][br]blir detta verkligen rätt? inkomsten (för materialet) påverkar ju resultatet och Fadi (min byggare) har ju inte fått något för detta, bara köpt, betalat ur egen ficka och fått tillbaka dom pengarna av kunden...[br][...][br][/quote][br][br]Det låter rätt. Låt oss säga att snickar'n din köpt material för 100 kr (utan moms) och säljer det till kund för 100 kr (utan moms). Då har du en kostnad (punkt 1.2) på 100 och en inkomst på 100 (punkt 4) och går +/- 0 kr.[br]Vanligtvis har man även ett påslag på det man säljer så man får in lite pengar för det också, som bl a ska betala din lön, frakten av materialet osv. Dessutom får ni troligtvis rabatt från er leverantör och kan fakturera er kund samma utpris som leverantören tar mot slutkund = vinst.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
3
Tack snälla båda 2 för hjälpen - och jisses va snabbt det gick att få svar  :bravo[br][br]Då fortsätter jag orädd färden mot bokslut, prel. skatt och dylika (nya, läskiga men lärande) ting.
"You cannot smell yesterday's coffee, nor tomorrow's, there is only the rich, roasted aroma steaming from the cup in front you."
720
Tänk bara på att om du fakturerar material i samband med fakturan på utförda byggtjänster så ska du bara lägga på moms när ni fakturerar fastighetsägaren direkt. I övrigt faller materialet under samma momsregler som byggtjänster såvida inte materialet är "huvudsaken" i köpet.
394
1
Ja, det är viktigt att ni känner till den omvända byggmomsen som gäller då ni arbetar åt en annan byggfirma. Då ska ni inte lägga på någon moms alls samt på fakturan uppge att reglerna för omvänd moms gäller. [br][br]På Skatteverkets hemsida www.skatteverket.se finns en broschyr om detta SKV 561.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.