hur blir det med moms när man handlar från t.ex. Tradera?

125
1
Kom just på en sak... (som vanligt  😃  )

Om man har ett företag, och detta köper något från någon auktionssajt, t.ex. Tradera, hur blir det med momsen då?
Den måste ju på något vis komma med ändå.

*fundersam*
720
3
Om du köper av ett företag så ser du till att få kvitto med specad moms. Köper du däremot av en privatperson finns ingen moms att lyfta för din del eftersom säljaren då inte är momsregisterad.
125
1
ok, så moms tillkommer endast om jag köper av någon som är momsregistrerad ? [br][br]Men hur blir det när man säljer den saken sedan, då kan jag väl inte heller lägga på moms på den? eller?  :-\
2066
22
Jodå, går alldeles utmärkt, staten klagar inte på att få in momsen flera gånger för samma produkt. Annars får du använda VMB ([url=http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/vinstmarginalbeskattningvaror.4.deeebd105a602bfe38000405.html]Vinstmarginalbeskattning[/url]).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
6
[quote author=Jonathan link=topic=3158.msg14267#msg14267 date=1194906903][br]Jodå, går alldeles utmärkt[br][/quote][br][br]Om du bedriver momsregistrerad verksamhet...  :OMG[br]Keep up the good work Jonathan det här var riktigt roligt! :D
Må väl!
589
1
Vi får väl nästan anta att The Dreamer bedriver momspliktig verksamhet, annars lär ju inte frågan ha uppkommit från början...
1616
6
[quote]Vi får väl nästan anta [/quote][br][br]Det är farligt att anta.  Grrrrr[br][br]Ex:[br]Jag antar att kunden förutsätter att jobbet kostar 50.000. Kunden antar att jobbet kostar 5.000. [br]Det finns anledningar till att man skriver avtal och offerter/accept för att det inte ska uppstå en massa antaganden. [br][br]Men visst om vi förutsätter  :OMG att så är fallet så kommer svaren som ges i tråden leda åt det hållet och då gäller det att förutsättningarna vart korrekta för annars kan det bli fel.
Må väl!
589
1
Javisst kan det vara farligt att anta.[br][br]Men om The Dreamer inte bedriver momspliktig verksamhet så blir hans ursprungliga fråga helt meningslös, han/hon får ju i så fall ändå inte dra av någon moms.
2066
22
Well, visst. Jag brukar kunna vara ganska petig med detaljer, men frågan är ställd på Företagande.se, inte på Privatekonomiförnybörjare.nu.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
6
Jag tror denna besvarar senaste antaganden.[br][url=http://www.foretagande.se/index.php?option=com_smf&Itemid=10011&topic=3146.msg14177#msg14177]http://www.foretagande.se/index.php?option=com_smf&Itemid=10011&topic=3146.msg14177#msg14177 [/url] [br][br]Kompletterar lite utdrag ur http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52007DC0592:SV:HTML[br][br][quote]Kommissionen har också offentliggjort ett förslag till rådsdirektiv som skulle ge medlemsstaterna möjlighet att momsbefria företag som har en årsomsättning under 100 000 euro och införa ett system med en enda kontaktpunkt för momsfrågor , vilket skulle göra det lättare för ett företag att hantera sina momsplikter i ett medlemsland där det inte är etablerat. Förslaget innehåller också enklare regler för begäran om återbetalning av moms från andra medlemsstater, vilket kommer att minska arbetsbördan för de små och medelstora företagen och uppmuntra dem att satsa på EU-intern handel. Kommissionen försöker få detta direktiv antaget snabbt, vissa delar av förslaget kan antas så snart som till årsskiftet 2007.[/quote][br][br]Så även om The Dreamer nedan skriver "Om man har ett företag" är det bra att ta flera aspekter till medvetandet.[br]Om detta förslaget ovan går igenom och om vi nu ponerar att The Dreamer startar sitt företag efter 2009 och utgår från att han inte omsätter 100 000 euro per år eller så struntar vi helt i våra antaganden ochh rent konstaterar att företag som inte omsätter 100 000 euro per år som kommer vara momsbefriade inte kan dra av moms. Ett momsbefriat företag kan inte göra avdrag för moms om det inte finns egen moms att dra mot.
Må väl!
2066
22
Om frågan avser nutid, och du inte sedan den 9e November då jag enligt tidigare länk blivit informerad att du ännu inte startat företag, och du inte av någon annan anledning är momsregistrerad så gäller som ovan sagts att du enligt ovanstående antagande inte är momsregistrerad, varvid du inte får "dra av" någon moms alls. Nu frågar ju dock trådskaparen med förutsättandet att "Om man har ett företag...", vilket trådskaparen enligt tidigare länkad tråd inte hade vid tidpunkten för ovan refererat inlägg. Med dessa subjektiva "fakta" kan vi då heller inte, som Mojo, anta att frågan gäller trådskaparen i nutid, eller alls. Frådan skulle teoretiskt även kunna gälla ett annat redan existerande företag, eller ett eventuellt framtida företag trådskaparen enligt tidigare trån eventuellt tänker starta under 2009. Då denna fråga nu skulle kunna gälla ett händelseförlopp som ämnar utspela sig två år fram i tiden går det heller ej att anta att nuvarande öagstiftning inte har ändrats så att allt som tidigare sagts i denna tråd är totalt fel vid tidpunkten för den tänkta transaktionen.[br][br]Om vi istället gör det, i mitt tycke, mest troliga antagandet att frågan gäller ett företag som är momsregistrerat, antingen verkligt eller ett fiktivt bolag med enda uppgift att besvara en enkel fråga, då det är ytterst få företag (och trådskaparen nämner att frågan berör ett företag) som sysslar med inköp och försäljning av varor som inte är momsregistrerade blir det genast mycket enklare att föra ett resonemang som bygger på troliga antaganden, och anta att dessa är korrekta tills sådan information framkommit som gör gällande att så inte är fallet.[br][br]PS.[br]I relation till ovan förda resonemang vänligen notera att jag inte ämnar föra konversationer i liknande stil, och med den typen av förbehåll, då det blir ganska jobbigt att reservera ett svar för alla eventuella förutsedda och inte förutsedda antaganden som är eller inte är sanna.[br]DS
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
6
Skrattar*   :bravo[br][br]Jag korrigerade nyss mitt meddelande med tillägg. Se nedan  ;)
Må väl!
2066
22
Hmm, för att halvt hamna off-topic, vore trevligt med enklare hantering av moms/handel inom EU.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
125
1
har inte hunnit vara inne på ett tag nu, men ser redan att jag fått en hel del svar.  :)[br][br]Jag (en HON till och med  :D  ) har inget företag just nu, men funderar på att starta ett, mest för att känna mig för lite hur det fungerar och så innan jag ger mig in på att starta det jag tänkt från början (där behövs dock ett rätt stort startkapital, och vill inte riskera att ta mig vatten över huvudet).[br][br]Såhär hade jag tänkt:[br][br]*köpa saker från t.ex. Tradera och sälja dessa vidare på marknader och/eller via en hemsida.[br][br]Min fråga var ju då hur det blir med momsen om jag, som företagare, köper från privatpersoner ?[br][br]Det smidigaste egentligen, i mitt huvud just nu, är väl att lägga på moms även på de saker som köps in från privatpersoner, så det inte riskerar att bli helt galet i bokföringen.[br][br]Så ligger det alltså till, så ni behöver inte ANTA något mer..  :D
1324
4
Om du köper av en privatperson så blir betalar du ingen moms på denna vara och kan inte ta upp moms i bokföringen. [br][br]När du säljer varan skall du använda VBM. [br]Detta innebär att om du köper något för 1000:- så bokförs det som vara. [br]Om du sedan säljer samma sak för låt säga2000:- så har ju du en vinstmarginal på 1000:- så således är 200:- moms (20% av 1000:-) som skatteverket så gärna vill ha. [br][br]Hans
125
1
hfohrman - tack för svaret, det var precis det jag var ute efter..  :)
2066
22
Du kan, men måste inte, använda VMB (vinstmarginalbeskattning). Vilket var precis vad jag sa tidigare i tråden :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
125
1
Jonathan - ok... men det kanske är enklast i längden om man gör det... om inget annat blir nog staten gladare...  :D
1324
4
Alternativet till VBM är väl att momsa hela beloppet. [br][br]Så alternativet är att du köper för 1000:- [br]Och säljer för 2000:- varav 400:- skall blir moms. [br]Och det är då staten blir glad. För då får dom ju dubbel moms. [br][br]Hans
2066
22
Handlar man mycket är det att föredra, blir billigare för kunden men lite mer jobb för dig.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
125
1
hfohrman - ahaa, nu tändes en lampa i mitt huvud..  :D[br][br]Vad bra, då har man ju lite att välja på hur man ska göra... tur man har tid på sig att fundera då jag ännu inte startat...  :)
1324
4
Som Jonathan ser det kan man ju också göra. [br][br]Tillbaks till exemplet. [br]Om du köper för 1000:- och bestämmer dig för att göra 800:- i vinst. [br][br]Då skall ju kunden betala 1800:- + moms. [br][br]Om du använder VMB vilket då ger 200:-  i moms och kunden betalar 2000:- [br]Eller så kör man den totala vägen vilket ger 450:- i moms och kunden betalar 2250:-[br][br]Det tråkiga med VMB är ju då att man måste hålla reda på vad man gav för produkten vilket ger merjobb särskillt om man handlar mycket. [br]Dessutom skall ju momsen stå på kvittot. Så med VMB "avslöjar" man ju för en räknekunning kund vad man gett för produkten. [br][br]Hans
2066
22
[quote author=hfohrman link=topic=3158.msg14707#msg14707 date=1196243395][br][...][br]Då skall ju kunden betala 1800:- + moms. [br][...][br]Dessutom skall ju momsen stå på kvittot. Så med VMB "avslöjar" man ju för en räknekunning kund vad man gett för produkten. [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Inte riktigt.[br]Du får inte ange momsbelopp på fakturan om du använder VMB. Det enda som ska anges är vad kunden betalar samt att VMB har tillämpats. Kunden har heller ingen avdragsrätt för momsen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
då lärde man sig något nytt. [br][br]Så om man säljer till företag skall man inte använda VMB. [br][br]Hans
125
1
så alltså är det egentligen enklast om man helt lägger på momsen på varan ändå?  ???

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.