Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan
Medlem
16

Bokföring kontantkort


Jag har köpt ett kontantkort till min mobiltelefon via tele2:s hemsida.
1. Kan jag bokföra hela denna kostnad på företaget?

2. Är detta rätt bokfört isåfall:
1930 k
2641 d (är väl ingående moms inräknat i priset?)
6200 d

3. Har inte fått nåt direkt underlag, det ända jag fick var ett utdrag som gick att skriva ut innehållandes:
Ordernr. XXXXX
Skapad: XXXX
Tankningsbelopp: XXXX
Belopp att betala 125 kr
mobilnr: XXXXX
Bank XXXXX

Räcker detta? Eller måste jag skriva ett eget underlag?

Tack på förhand!
Toppskribent
2066
22
1) Om kontantkortet är till företaget är det avdragsgillt, dvs du ringer inte privata samtal med kortet.
2) Ser ok ut, vill du specificera kostnaderna är 6212 Mobiltelefoni - men se även svar på nr 3.
3) Du får inte dra någon moms om du inte har fått ett underlag där momsen är specificerad. Ring Tele2 och be om ett korrekt underlag (du bör ha fått möjlighet att skriva ut ett vid beställningen, typ "visa faktura/kvitto").
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.