När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
Tips på böcker/hemsidor att läsa om bokföring och skatter
Hej!
I den här tråden har jag tänkt att vi skulle tipsa varandra om böcker eller hemsidor där man kan lära sig om bokföring.
Det man bör få med är ungefär följande: Titel, utgivare, var den går att få tag på (gärna i form av att titeln är länkad), ungefärlig kostnad (inser att det varierar, men som sagt, ungefärlig), väldigt kortfattat vad den går ut på.
Jag börjar med en.
Bokföring - Att föra bok. Bokföringsnämnden. Gratis som pdf-fil (ligger nu uppe på foretagande), men det går även att beställa en tryckt version från FAR SRS Förlag.
Väldigt grundläggande om redovisning. Text från FAR SRS Förlag: Råd och tips till nystartade företagare om hur en välskött bokföring bör se ut.
Används som ett uppslagsverk. Du slår på t.ex. löner, får en beskrivning i ord hur det bokförs och sedan en beskrivning där det står vilka konton du ska använda.
--------------------------------------
Jag vet att det finns många fler böcker i ämnet. T.ex. finns det ju från samma utgivare som ger ut "Rätt Moms" och "Rätt lön", men de två sistnämnda har jag inte testat.
[quote author=Jorgen link=topic=3055.msg13493#msg13493 date=1193350494] I den här tråden har jag tänkt att vi skulle tipsa varandra om böcker eller hemsidor där man kan lära sig om bokföring. [/quote]
Min site Bokföra Moms innehåller just nu fyra guider: Bokföra inkomster, bokföra utgifter, bokföra moms och bokföra skattekontot. (Flera guider är planerade förstås).
Siten innehåller även två gratis lösningar:
Fakturamall i Excel, med tillhörande lång artikel om vad som skall vara med i en faktura.
En gratis lösning för att producera Lönespecifikationer och beräkna egenavgifter och skatt på egna uttag. Nytt i denna lösning för 2009 är att man nu inte bara kan lägga in anställda i ett AB, HB, Enskild firma utan du som ägare (Enskild firma) eller delägare (Handelsbolag) kan också knappa in och göra "lönespecifikationer" även för dig själv. Bra för att veta dina skatter och avgifter för året! (Egentligen är skatterna/avgifterna helt beroende av företagets vinst, inte dina egna uttag, så det är mest en fingervisning, men praktiskt är det att veta så man kan stoppa undan pengar under året). Denna lösning kommer i form av en gratis programvara som finns både för Mac och Windows.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL] Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL] Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
En fråga kring årets slut: Hur man bokför det löpande finns väl beskrivet i många av de böcker jag kikat i, mestadels BLInfos Bokföring. Vad jag saknar är en tydlig beskrivning av vad man ska/bör göra vid årsskiftet. 31/12 eller 1/1 och varför? Momsen? etc
Är det någon av de förslagna böckerna (eller andra media) som gör det tydligt. Tacksam för bra förslag.
/Lasse
Vill du delta i diskussionen?
Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.