Lägga ut hela, eller delar av Eko. administrationen?

456
4
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni gör med er bokföring och redovisning?

Lägger nu allt på en bokföringsbyrå, eller har ni valt att behålla något? Om ni behållit något, specifiera gärna vad och varför?

Själv sitter jag med allting själv på mina kvällar och en del helger. D.v.s kund/leverantörsresekontran, bokföringen, moms, avslut etc.. Funderar då och då på att lägga ut hela eller delar av detta, men samtidigt är jag "orolig" över att jag då tappar kontrollen över mina kunder och dess statistik vilket jag idag är van vid att jobba aktivt med.

Hur gör ni andra?
1616
6
Tidigare gjordes all bokföring inom Uddatorp AB som då dessutom arbetade med bokföring, och senare lämnades det materialet till revisorn.[br][br]När jag tog över verksamheten lade vi om allting. Bokföringen sköts nu hos vår revisor Adrian & Partners www.adrianpartners.se som vi är jättenöjda med. De är prisvärda och levererar ett gott arbete. Bokföringen sköts via deras interna redovisning samt så granskar deras revisor materialet när det är klart. Det enda jag fortfarande gör är att samla kvitton, stämpla och till viss del kontera. På så sätt håller vi nere kostnaderna samtidigt har jag lite överblick av kunder samt statestik. Är det speciell statistik kan du säkert fråga dem hur de kan hjälpa dig få fram detta.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Må väl!
193
Jag samlar hela bokföringsunderlaget själv, det vill säga, klistrar upp kvitton på A4-papper, fakturerar kunder och betalar räkningar.[br][br]Min redovisningsekonom bokför alla poster och producerar resultat- och balansräkning. Jag får också hjälp med bokslut och deklaration.[br][br]Jätteskönt för jag avskyr verkligen administration. Dessutom tror jag att det är lättare för mig att [b]hålla fokus på verksamheten[/b] (att inte splittra upp mig på för många aktiviteter). [br][br]Javisst kostar det en slant, men de som jobbar med bokföring hela dagarna håller också reda på regelverket bättre än jag, och det går betydligt fortare för dem att bokföra alla poster.[br]Till jobbet som redovisningsekonom hör också rådgivning, vilket jag också tycker att jag fått.
456
4
Hej[br]Ja, visst kostar det pengar men det kan det ju vara värt för att själv lägga tiden på nyttigare saker för företaget.[br][br]Sedan vad gäller avdrag, fonder, periodiseringar, avskrivningar etc så är det väl skönt att låta experter fixa sånt :)
88
Viktigt![br][br]Om ni lägger ut ekonomifunktionen på ett annat bolag/konsult ska ni verkligen göra det klart vem som bär det egentliga ansvaret. En ansvarsdelegering är oerhört viktig i bolag som lägger ut ekonomifunktionen. Skatteverket kommer annars alltid anklaga dig/företagaren istället för den som egentligen skött ekonomifunktionen. Mitt tips är att skriva ett avtal om ansvaret för ekonomifunktionen mellan parterna.[br][br]Mvh[br][br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
68
[quote author=DEJI link=topic=3019.msg13285#msg13285 date=1192863739][br]Hej![br][br]Jag är lite nyfiken på hur ni gör med er bokföring och redovisning?[br].........[br][/quote][br][br]Det är ju inte första gången denna fråga är uppe och varje gång läser man än den ena och än den andra kommentaren om att man ska göra si eller så utan att veta något om förutsättningarna hos frågeställaren.[br][br]Ingenting är svart och ingenting är vitt. Inget är fel och inget är rätt - [font=Verdana][color=red]utom ytterligheterna[/color]![/font][br][br]Att peta ner allt i en konsumkasse och lämna över till bokföringstanten är kanske det som många längtar efter, men man löper stor risk att helt tappa den ekonomiska kontrollen i företaget och får förmodligen betala en bra slant för det hela.[br][br]Att göra allt själv utan utomstående hjälp innebär förmodligen att man lägger krut på sådant som inte lönar sig och man riskerar dessutom att göra många onödiga fel. Alltför många "gräver ner sig" i sin egen administration.[br][br]Hur mycket man ska göra själv och vad man ska lämna bort är [b]helt beroende på det enskilda fallet[/b]. [br][br]Även om man "lämnar bort" bokföringen innebär detta för det mesta att man ändå ska hantera viss administration själv. De flesta fakturerar själva och hanterar in- och utbetalningar. För att underlätta arbetet för bokföraren ska man ordna sina verifikationer i datumordning och i vissa fall göra viss kontering. I vissa fall ska man föra en manuell journal. Kraven från redovisningsbyrån kan variera högst avsevärt. Det är detta som allt handlar om - att hitta en mix som passar för just Ditt företag.[br][br]Hur man gör bäst beror också på vilka kunskaper man har och vilka verktyg man använder. Det är en himmelsvid skillnad i fråga om enkelhet på olika bokföringsprogram. På samma sätt som det är himmelsvid skillnad på olika redovisningsbyråer - både prismässigt och kunskapsmässigt.[br]Har man ett verktyg som är anpassat efter den egna kunskapsnivån, då tar det bara ett par minuter per dag att sköta den dagliga bokföringen själv. Däremot tycker jag inte att man i ett litet företag ska göra bokslut och deklaration på egen hand - här är det verkligen på sin plats att ta hjälp av den som är insatt och uppdaterad.[br][br][b]Det gäller att hitta en mix som passar Dig själv![/b][br][br][br][br][br][br]
456
4
Du har så rätt så sätt Sten![br][br]Jag använder program från Mamut som egentligen ligger lite i överkant för min lilla verksamhet, men samtidigt så är det så enkelt att använda sig av ett system för mer än bara bokföringen. Ett komplett affärs- och crmsystem alltså![br][br]Min fråga var mer menat att se hur andra gör, och kanske därigenom få tips om vad som är lämpligt att lämna bort...[br][br]Jag tror visserligen att jag kör ett tag till, men periodvis så skulle det vara skönt att slippa det som "inte är ett måste" just då ;)[br][br]Sedan är det väl egentligen bokslut och deklaration som jag direkt ser behovet av hjälp med...[br][br][br][br]
640
9
[quote author=JensNylander link=topic=3019.msg13300#msg13300 date=1192906112][br]Viktigt![br][br]Om ni lägger ut ekonomifunktionen på ett annat bolag/konsult ska ni verkligen göra det klart vem som bär det egentliga ansvaret. En ansvarsdelegering är oerhört viktig i bolag som lägger ut ekonomifunktionen. Skatteverket kommer annars alltid anklaga dig/företagaren istället för den som egentligen skött ekonomifunktionen. Mitt tips är att skriva ett avtal om ansvaret för ekonomifunktionen mellan parterna.[br][br]Mvh[br][/quote][br]Hej! [br][br]Är det inte revisorn som har ansvaret i ett AB? I mitt företag är det i alla fall hans argument till varför han är så "petig"  rtfm[br][br]MVH[br][br]R
640
9
[quote author=DEJI link=topic=3019.msg13285#msg13285 date=1192863739][br]Hej![br][br]Jag är lite nyfiken på hur ni gör med er bokföring och redovisning?[br][br]Lägger nu allt på en bokföringsbyrå, eller har ni valt att behålla något? Om ni behållit något, specifiera gärna vad och varför?[br][br]Själv sitter jag med allting själv på mina kvällar och en del helger. D.v.s kund/leverantörsresekontran, bokföringen, moms, avslut etc.. Funderar då och då på att lägga ut hela eller delar av detta, men samtidigt är jag "orolig" över att jag då tappar kontrollen över mina kunder och dess statistik vilket jag idag är van vid att jobba aktivt med.[br][br]Hur gör ni andra?[br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Självklart borde man ha koll på detta själv men... Jag rör inte ett papper själv. Jag hatar allt vad bokföring heter och lägger hellre min energi på annat. [br][br]Allt beror väl på vilken verksamhet man vill driva. Vill man driva en koncern så måste man nog lära sig att inte rota i allt själv. Driver man ett företag där man fakturerar mindre per timme än en bokföringsbyrå gör så kan det säkert vara bra at lära sig.[br][br]Patrik skrev en artikel som stämmer bra med hur jag tänker. [br][br]http://www.foretagande.se/index.php?option=com_content&task=view&id=188&Itemid=9999[br][br]Gillar särskilt detta:[br][br][quote]Du ska och kan inte göra allt! Gör det du är bra på och låt andra göra resten. Att delegera uppgifter och ansvar kan kännas svårt men är ett måste i ett växande företag. Anställ och hyr in extern hjälp om det behövs. Du kanske inte ska städa kontoret, sköta det grafiska och samtidigt bokföra!? [br][/quote][br][br]Jag ser mig själv som entreprenör och gillar att vara kreativ och ta en del "risker". Inte bra egenskaper om man sysslar med bokföring har jag förstått  :vissla[br][br]Det finns ju andra sätt att hålla koll på företagets kunder och intäkter än att sitta med bokföringen..[br][br]MVH[br][br]R
205
1
Jag driver AB och med noll utbildning eller erfarenhet av företagsekonomi lade jag ut allt på en välkänd revisionsbyrå. Jag gör alla betalningar, men lämnar sedan iväg alla papper. Ska dock börja på att bokföra parallellt med revisionsbyrån och se att jag får till allt rätt, för att sedan ta över bokföringen helt ch spara lite pengar. Revisorn kommer man ju aldrig ifrån (vilket kanska bara är bra egentligen).
589
1
[quote author=Mojo link=topic=3019.msg13289#msg13289 date=1192869037][br]Tidigare gjordes all bokföring inom Uddatorp AB som då dessutom arbetade med bokföring, och senare lämnades det materialet till revisorn.[br][br]När jag tog över verksamheten lade vi om allting. Bokföringen sköts nu hos vår revisor Adrian & Partners www.adrianpartners.se som vi är jättenöjda med. De är prisvärda och levererar ett gott arbete. Bokföringen sköts via deras interna redovisning samt så granskar deras revisor materialet när det är klart. [/quote][br]Jag vill inte vara den som säger att det här är fel, men om inte det här är jäv för revisorn vet jag inte riktigt hur de har organiserat sig. Det finns alltså en stor risk med att revisionsbyrån gör bokföring OCH revisionen.[br][br]Men den risken ligger å andra sidan på revisionsbyrån, inte på dig. Risken för dig är möjligen att det är svårt som revisor att vara oberoende när det är någon på det egna företaget som skött redovisningen (vilket ju också är orsaken till att sånt här inte är lika givet tillåtet som för några år sedan) och därmed att revisorn inte upptäcker eventuella felaktigheter lika lätt.
589
1
[quote author=Robaino link=topic=3019.msg13372#msg13372 date=1193071236][br][quote author=JensNylander link=topic=3019.msg13300#msg13300 date=1192906112][br]Viktigt![br][br]Om ni lägger ut ekonomifunktionen på ett annat bolag/konsult ska ni verkligen göra det klart vem som bär det egentliga ansvaret. En ansvarsdelegering är oerhört viktig i bolag som lägger ut ekonomifunktionen. Skatteverket kommer annars alltid anklaga dig/företagaren istället för den som egentligen skött ekonomifunktionen. Mitt tips är att skriva ett avtal om ansvaret för ekonomifunktionen mellan parterna.[br][br]Mvh[br][/quote][br]Hej! [br][br]Är det inte revisorn som har ansvaret i ett AB? I mitt företag är det i alla fall hans argument till varför han är så "petig"  rtfm[br][br]MVH[br][br]R[br][/quote][br]Det är ABSOLUT inte revisorn som är ansvarig för ett AB. Det är styrelsen som har huvudansvaret. Alltid. Vilket jag tror att många styrelsemedlemmar inte förstår.[br][br]Däremot har ju givetvis revisorn ett ansvar. Att revisionen ska vara gjord enligt god revisionssed, vilket i slutändan innebär att revisorn inte upptäckt några alltför stora konstigheter i bokföringen (i alla fall inte utan att skriva oren revisionsberättelse).[br][br]Vad jag tror att din revisor menar är att om han/hon upptäcker väsentliga felaktigheter så måste han/hon påpeka det för dig och du måste rätta det (om du inte vill få en oren revisionsberättelse).
1616
6
Hur deras organisation är uppdelad får du granska där. Det är inte revisorn själv som gör bokföringen antagligen lägger de ut den. Och de har hittills sköt allting enligt mitt tycke utmärkt. De har dessutom hand om flera andra stora och mindre stora företag vilket ger den dignitet av förtroende som jag anser skäligt att välja dem.[br][br]
Må väl!
589
1
Som sagt, jag tror inte att du tar någon stor risk här. Om revisionsbyrån låter en redovisningsbyrå ta hand om bokföringen är det antagligen helt OK. [br][br]Däremot att samma företag idag sköter både bokföring och bokslut riskerar att bli jäv enligt revisorslagen och därmed inte tillåtet.
1616
6
Nej det vet jag. Min mor drev tidigare företag som redovisningskonsult och levererade sitt material till 3-4 revisorer. Själv gjorde jag som ung en av mina första praktiktjänster hos en revisor. En bra och lärande period.
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.