Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Förr gick det bra om bara men hade egen ingång till firman så kunde man dra av en summa i deklarationen, men idag ifrågaställer skatteverket hela tiden. Det är nog skilldnad var man bor också. Rättare sagt det skiljer sig mycket vem man pratar med, när man pratar, var i landet man pratar, hur man pratar.....osv :OMG Så får man olika svar av Skattemyndigheten.
Jag pratade men en bekant som jobbar där och han erkände att det är väldigt inviduellt fall till fall.
Har du AB kan du hyra ut till "dig själv", du får då i princip skatta 30 % privat av hyresbeloppet (förutom ett litet schablonavdrag).
Har du enskild firma får du inte hyra ut till dig själv, då kan du ta upp de faktiska driftkostnaderna för lokalen i firman (andel av energiförbrukning, el mm).
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
I vissa fall är ett alternativ faktiskt att vända på det - istället för att ni som privatpersoner hyr ut lokaler till ert företag så byter ni ägare på huset och ert företag hyr istället till marknadsmässig hyra ut bostaden ("lägenheten") till er. Då kan ni till exempel lättare dra av fastighetskostnader och kan få ut kapital ur företaget till skattemässiga fördelar. Nackdelen blir om man inte vill blanda in sin bostad i sitt företag.
Prata med din revisor! :trost
Mvh
Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
Du kan ju istället välja att göra ett schablonavdrag för lokalen, förutsatt att du jobbar minst 870 timmar i den (tror jag det var). Då kommer du inte att få några problem med SKV.
Prata med din revisor! :trost
[/quote]
Problemet är att shablonavdrag är alldeles för litet mot vad lokalkostnad på 250 kvm kostar i Stockholm. Nu är hela stora villan ett kontor, men vi skulle bo på två av våningarna och hyra ut understa våningen till företaget. Vi behöver ytorna inte så mycket för mina pärlor som tar upp högst 3 av rummen, men för import av möbler. Jag har tidigare haft kontakt med en fastighetsjurist och ska fråga honom lite om regler.