Hyra ut del av sin villa till sitt företag?

36
2
Vi kollar på en stor villa där vi skulle vilja hyra ut en våning till vårt företag, så jag kan jobba mer hemifrån. Ytan kommer röra sig om ca 250kvm. Kan jag ta ut en marknadsmässig hyra för detta eller kommer Skatteverket titta snett på den typen av arrangemang?
219
5
Jag vet en läkare som hade sin praktik i våningen ovanpå i sitt hus. Det blev en hel del brevväxling med skatteverket innan det godkändes.[br]Förr gick det bra om bara men hade egen ingång till firman så kunde man dra av en summa i deklarationen, men idag ifrågaställer skatteverket hela tiden. Det är nog skilldnad var man bor också. Rättare sagt det skiljer sig mycket vem man pratar med, när man pratar, var i landet man pratar, hur man pratar.....osv  :OMG Så får man olika svar av Skattemyndigheten.[br]Jag pratade men en bekant som jobbar där och han erkände att det är väldigt inviduellt fall till fall.[br]
1073
139
Beror helt och hållet på vilken företagsform du har.[br][br]Har du AB kan du hyra ut till "dig själv", du får då i princip skatta 30 % privat av hyresbeloppet (förutom ett litet schablonavdrag). [br][br]Har du enskild firma får du inte hyra ut till dig själv, då kan du ta upp de faktiska driftkostnaderna för lokalen i firman (andel av energiförbrukning, el mm).[br][br]Stig Forsberg[br][b][url=http://www.enskildfirma.nu]www.enskildfirma.nu[/url][/b][br]
36
2
stifor: Vi har ett AB, så det låter ju positivt. Jag ska ringa Skatteverket och fråga lite...
190
Som de flesta redan varit inne på så beror det dels på vad du har för verksamhet, dels på vad det är för lokal (är det bara några vanliga bostadsrum så blir det svårare än om ni gjort olika modifikationer för att det skall passa verksamheten), hur lokalen är avskild från resten av huset etc.[br][br]I vissa fall är ett alternativ faktiskt att vända på det - istället för att ni som privatpersoner hyr ut lokaler till ert företag så byter ni ägare på huset och ert företag hyr istället till marknadsmässig hyra ut bostaden ("lägenheten") till er. Då kan ni till exempel lättare dra av fastighetskostnader och kan få ut kapital ur företaget till skattemässiga fördelar. Nackdelen blir om man inte vill blanda in sin bostad i sitt företag.
193
Du kan ju istället välja att göra ett schablonavdrag för lokalen, förutsatt att du jobbar minst 870 timmar i den (tror jag det var). Då kommer du inte att få några problem med SKV.[br][br]Prata med din revisor!  :trost
88
Mitt förslag är att du etablerar ett hyresavtal som dina revisor även "tycker är ok". Därefter yrkar du öppet inför Skattverket vid nästa deklaration att du har inkomster avseende hyra av lokal till bolaget. Om Skattverket inte emotsätter sig "första året" så kommer de acceptera detta framöver. Annars riskerar du inte skattetillägg och en tvist i flera år. Alltid öppet yrkande ! det är bra för alla parter.[br][br]Mvh[br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
36
2
[quote author=heal link=topic=3015.msg13251#msg13251 date=1192783346][br]Du kan ju istället välja att göra ett schablonavdrag för lokalen, förutsatt att du jobbar minst 870 timmar i den (tror jag det var). Då kommer du inte att få några problem med SKV.[br][br]Prata med din revisor!  :trost[br][/quote][br][br]Problemet är att shablonavdrag är alldeles för litet mot vad lokalkostnad på 250 kvm kostar i Stockholm. Nu är hela stora villan ett kontor, men vi skulle bo på två av våningarna och hyra ut understa våningen till företaget. Vi behöver ytorna inte så mycket för mina pärlor som tar upp högst 3 av rummen, men för import av möbler. Jag har tidigare haft kontakt med en fastighetsjurist och ska fråga honom lite om regler.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.