När bör man byta från KB till AB?

48
startade ett kommanditbolag i våras och tjänat in en hel del pengar och har funderingar på att byta bolagsform till aktiebolag och undrar när det börjar löna sig att ha ett AB istället för ett KB, risken för konkurs är så gott som obefintlig...

men bör man ha en omsättning som överstiger 1 eller 2 miljoner eller börjar det löna sig att ha AB om omsättningen bara ligger på 600 000 kr/år?



eftersom jag även studerar så vill jag gärna behålla så mycket pengar som möjligt i företaget för att kunna få ut hela studiebidraget....
10
Hej, [br]Anledningen att till byta till aktiebolag kan vara många. Dock brukar inte huvudorsaken vara hur mycket företaget omsätter utan andra anledningar. [br] [br]I aktiebolaget så får du putta in minst 100.000 kr i aktiekapital och du skall ha en revisor kopplad till bolaget (vilket är en merkostnad). Det kan också vara svårare/ta längre tid att avveckla ett aktiebolag. [br] [br]Fördelarna kan vara som du nämnde, ha med ditt studiebidrag att göra. Det kan också vara en skattemässig fördel om man tjänar mycket pengar i sitt företagande. Om man tjänar över ca. 300.000 d.v.s brytpunkten på statlig skatt så kan det vara en fördel med AB eftersom man då kan dela upp sin inkomst mellan inkomst av anställning och inkomst av kapital. [br]Man blir ju heller inte personligt ansvarig för bolaget då detta är en egen juridisk person. Dock brukar man få ansvara personligt för lån (ofta krav från banken. [br] [br]För att helt kunna svara på din frågeställning så måste man veta mer om ditt företag och framförallt om ditt framtida företagande. [br] [br]Hälsningar [br]Bjarne
48
ja i dagsläget tjänar jag inte mer än 300 000, men eftersom jag ahr tänkt att satsa ännu mer nästa år så lär jag säkerligen tjäna mer än så. [br] [br]Om man t ex har en dator, fyrhjuling och en del andra värdefulla saker i företaget visst får man räkna med det i dom där 100 000 man behöver för att starta upp ett aktiebolag? [br] [br]hur mycket brukar det normalt kosta att ha en revisor? visst ligger det på mellan 10 000 - 20 0000? kr/år
10
Ja du får "ta" med dig inventarier in i ditt AB. Dock krävs ett värderingsintyg som upprättas av en värderingsman. Detta för att det skall vara rätt värde som bokas in då inventarierna inte är nya. Det totala värdet som du då får kan användas som en del eller hela aktiekapitalet (om det uppgår till minst 100.000:-). [br] [br]Det är klart att har du en liten verksamhet så finns det kanske ingen anledning att ha ett aktiebolag. Men i grunden så är inte omsättningen huvudskälet till att välja den bolagsformen. [br] [br]Kostnaden för revisorn är mycket avhängig på hur omfattande din affärsredovisning är. Under alla omständigheter som kan du själv påverka kostnaden i allra högsta grad genom att ha koll på dina papper, skött redovisningen på rätt sätt och visa att du har goda administrativa rutiner. Det är ofta här som småföretagare biter sig i svansen. Man har för avsikt att sköta redovisningen själv men av tidsbrist och annat (kanske okunskap) så "hinner man inte riktigt med". Då finns det ju en uppenbar risk att kostnaden för revisionen blir långt högre än vad den borde. [br]Därför bör alla företagare (oavsett bolagsform) ta sig en funderare på hur dom skall lösa "ekonomibiten" i sitt företag. Göra det själv, anställa någon eller anlita extern redovisningskonsult. Bara genom att fråga sig detta och ge sig själv ett ärligt svar kan man spara mycket pengar. Revisorn är ganska dyr och han/hon bör därför därför focusera på just revisionen i aktiebolaget och inte syssla med "vanligt bokföringsarbetet". Det är min åsikt. [br] [br]Hoppas inlägger gett dig lite kött på benen. [br] [br]Hälsningar [br]Bjarne
48
behöver jag vrkligen en som värderar föremålen om jag köpt dom nya i år och skriver av dom på 3 respektive 5 år? [br] [br]i dagsläget så har jag en redovisningskonsult som har hand om bokföringen samt deklerationen så jo revisorn ska bara behöva göra det som är absolut nödvändigt.... [br] [br]Om man ahr ett aktiebolag kan man t ex köpa aktier osv i andra företag då? för att undvika skatten det året?
10
Hej, [br] [br]Om du skall regga AB:et i år så behöver du inte någon värderingsman. Om det sker nästa år så kan framförallt 3-års inventarierna tillfrågasättas av skattemyndigheten. Beror lite på hur nitisk tjänstemannen i fråga är om de gör en koll. [br]Härligt å höra att du har en redovisningskonsult som hjälper dig. Är övertygad om att han/hon hjälper dig igenom frågeställningarna. Vårt skrå är ganska duktiga på sådant. Alltså att komma med bra lösningar på kluriga problem. :D [br] [br]Lycka till. [br]Bjarne
720
Det är ju fullt möjligt att göra en apportemmisson av hela KB:et in i ett AB, alltså egentligen bara ändra företagsform. För att detta ska gå krävs bara att det egna kapitalet i KB:et är minst de 100.000 som behövs för aktiekapitalet. [br] [br]Idag finns väl egentligen inte samma skäl att ombilada KB till AB bara för skatternas skull då man genom att utnyttja möjligheterna till expansionsfonder inte behöver beskatta ej uttagna vinster med större belopp än i ett AB, dvs 28%. Ett skäl för att ha AB är möjligheterna att sälja bolaget något som inte går med en enskild firma, men har man ett KB så finns inte heller detta skäl till omvandling. Det enda läge jag kan se när det skulle vara förmånligt att ombilda bara för företagsformens skull är om man ska göra stora riskfylda investringar eller ha mycket personal anställda. Sedan är det en annan sak att ett AB kanske kan kännas "större och seriösare" och mera på allvar men för att ta steget dit ska man vara mentat mogen för det inte bara göra det som en "skattegrej".

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.