Bokföra städutrustning

40
Hej!

Jag har en enskild firma, och har nyss skaffat en liten lokal. Nu börjar det bli dammigt på kontoret, så jag blev tvungen att köpa en dammsugare!  😃

Hur bokför jag lämpligen dammsugaren? Den kostade strax över 2000 kr. Måste jag skriva av den över flera år eller kan jag ta hela kostnaden på ett år? Vore ju enklast att ta det på ett år tycker jag.

mvh
Higgins
149
5410 Förbrukningsinventarier verkar lämpligt.[br]Gränsen går vid 5000kr exkl moms.
40
ok, perfekt![br][br]Hur gör man förresten med kontorsinventarier som kostar mer än 5000 kr, jag har beställt möbler för ca 15 000 kr. De måste skrivas av på flera år antar jag, fem år kanske?[br][br]Blir det då så här i min bokföring vid köpet:[br][br]Bank (1930)          K 15 000 kr[br]Inventarier (1221)  D 12 000 kr[br]MOMS (2641)        D  3 000 kr[br][br]..och vid nästa bokslut så här:[br][br]Avskrivning Inventarier (7832)  K 2400 kr [br]Inventarier (1221)                  D 2400 kr[br][br]/Higgins[br]
149
Vid köpet ser det bra ut[br][br]Men ändra konto vid bokslutet från 1221 inventarier till 1229 Ackumulerade avskrivningar.[br]På 1221 låter man alltid anskaffningsvärdet stå kvar. Byt dessutom plats på D & K vid bokslutet annars ökar du värdet på inventarien[br][br]Det blir alltså:[br]Avskr. Inv. (7832) D 2400 kr[br]Ack avskr. (1229)  K 2400 kr
40
ok, tack![br][br]mvh[br]Higgins
2360
49
Vad man kan tänka på är att kanske ta lite kostnader i taget där för närvarande 5´+ moms är gräns för småföretag. Det har diskuterats om 20´om jag inte missminner mig, vilket kommer att undrlätta nu när man ska minska på skv. som mest funnits till för sin egen skull.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
720
3
Det är inte egentligen storleken på företaget som avgör om gränsen är 5000 eller 10000 i firekavskrivning. Först och främst är det bolagsformen eftersom 5000 bara gäller enskilda firmor, alla andra har 10.000[br]Gränsen 10000 gäller sedan alla enskilda firmor också såvida de avslutar sitt räkenskapsår med ett ruktigt bokslut, det är alltså bara om man väljer att avsluta med ett förenklat bokslut som gränsen fortfarande är 5000 kr
2360
49
Har du ett riktigt bokslut har du även andra avskrivningsregler på inventarier.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
[quote author=lars arenander link=topic=2983.msg13089#msg13089 date=1192476977][br]Har du ett riktigt bokslut har du även andra avskrivningsregler på inventarier.[br][/quote][br]Nejdå, det har man inte. [br][br]Det kan skilja något (som t.ex. summan för när man ska aktivera, eller att man kan (kan, inte "ska") skriva av under den tiden man innehaft inventarien istället för att skriva av t.ex. 20% oavsett när på året den inköpts), men i grunden är det samma regler för alla företag.
2360
49
jag delar inte din uppfattnig Jörgen men det finns andra lösningar i vissa fall.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
Det kvittar om du inte delar min uppfattning. Det är samma regelverk. Läs gärna på lite om det, både i [url=http://www.farsrsforlag.se/E-handel/Bocker/Samlingsvolymen-2007-del-1/]Samlingsvolymen [/url] (ja, jag vet, inte världens mest lättlästa bok), [url=http://www.farsrsforlag.se/E-handel/Bocker/Skattevolymen-2007/]Skattevolymen[/url] och på Skatteverkets hemsida.[br][br]Tro mig, som revisor har man hygglig koll på avskrivningsregler.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.