Gåva till kund

1
Hej!



Jag köpt en humidor som jag tänkt ge till en kund för långt och gott samarbete. Jag undrar om det går att sätta den på företaget som icke avdrasgilld gåva och betala 28% bolagsskatt istället för att ta ut pengarna privat ur företaget och skatta 50% för eget uttag.



Gåvan kommer inte ges i samband med någon stor affär så kan inte anses som en muta.



Men går detta?



Jag har enskild firma.
tartade Klem som 16 åring och är idag fast vid livet som entrepenör!
507
1
Klurig fråga! Ddet bästa är nog att vända sig till Skatteverket, eller så får du invänta svar från bokföringsexperterna här!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
andersb
Är nog kanske bra att höra med skatteverket o se vad de säger.
720
[quote="skatan"]Hej! [br] [br]Jag köpt en humidor som jag tänkt ge till en kund för långt och gott samarbete. Jag undrar om det går att sätta den på företaget som icke avdrasgilld gåva och betala 28% bolagsskatt istället för att ta ut pengarna privat ur företaget och skatta 50% för eget uttag. [br] [br]Gåvan kommer inte ges i samband med någon stor affär så kan inte anses som en muta. [br] [br]Men går detta? [br] [br]Jag har enskild firma.[/quote] [br] [br]Eftersom du har en enskild firma så är det ju aldrig tal om bolagskatt, det gäller bara i AB. Visst kan du i princip köpa en gåva och bokföra som ej avdragsgillt men eftersom det är en enskild firma blir de skattemässigt ingen skillnad på en ej avdragsgill kostnad och ett privat uttag.
41
Hej, [br] [br]Det här med representationsgåvor väcker alltid många frågor... [br] [br]Gåvor är i regel inte avdragsgilla, men det finns undantag och detta undantag rör just representationsgåvor. [br] [br]Representationsgåvor kan ges till anställda på företaget, men även till kunder. Din fråga rörde en extern representationsgåva, varvid jag inriktar mig på detta framöver. [br] [br]En representationsgåva ges till en kund för att bidra till goda relationer - dvs. inleda eller bibehålla en affärsmässig relation. Istället för att bjuda på en lunch kan man ge en liten present etc. [br] [br]Representationsgåvor (nu pratar jag inte om gåvor av reklamkarraktär) är aldrig avdragsgilla om de överlämnas i samband med en högtid - jul, födelsedagar etc. [br] [br]Representationsgåvan får max kosta 180 kr + 45 kr i moms för att vara avdragsgill - belopp över detta skall bokföras som ej avdragsgill representation. [br] [br]Jag tycker gott och väl att du kan boka upp din humidor som en representationsgåva, så tillvida den inte ges i samband med en högtid. [br] [br]Hälsn. Åsa

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.