Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan
Nykomling
8

Dra av SL-kort?


Jag åker kommunalt till en av mina "fasta" kunder, några gånger i veckan. Får jag dra av köpet av SL-kort (840 kr/mån i tilläggszon), eller hur fungerar det? Vilket konto bokför jag det på i så fall?



Tack å så på förhand! 🙂
Medlem
30
Njä, risken är att du förmånsbeskattas för hela värdet (alltså att 840 kr i månaden räknas som "lön") om du inte kan visa att du aldrig använder det för privat bruk.
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
Engagerad medlem
450
1
Köp remsa och där står datum när resorna är gjorda.

En annan fråga om SL kort. Jag har köpt remsor från en butik, och på kvittot står det 0:- i moms. Får jag ändå dra av 6% ? Tycker jag låter rimligt...
Engagerad medlem
193
Johanbill har helt rätt, du kan få bekymmer om du blir utsatt för revsion av Skatteverket. De accepterar inte att ta månadskortet på firman, även om du åker varje dag till din uppdragsgivare. Har förstått av de redovisningsekonomer som jag haft att de är stingsliga på allt som kan användas till privat bruk.

Köp remsa som visar de datum och klockslag du gjort resan, och se till att din almanacka eller annat verktyg innehåller mötesbokningar som matchar dessa datum och klockslag.

Det blri tyvärr dyrare med remsa istället för SL-kort, men vad gör man... Regler är regler.
Engagerad medlem
149
[quote author=freetime link=topic=367.msg16051#msg16051 date=1202734109]
En annan fråga om SL kort. Jag har köpt remsor från en butik, och på kvittot står det 0:- i moms. Får jag ändå dra av 6% ? Tycker jag låter rimligt...
[/quote]

Moms får aldrig dras av om det inte står medskrivet på kvittot.
Engagerad medlem
450
1
Moms får aldrig dras av om det inte står medskrivet på kvittot.


Hmmm. Lite lustigt då det ÄR 6% moms på resor utan undantag. Men som tur är har jag 1 st remsa på ett år.
Engagerad medlem
149
...därför har alltså butiken gjort fel som inte skrivit ut momsen på kvittot.
Medlem
46
Jag brukar också få likadana kvitto med 0:- moms vid köp av SL-remsa i Pressbyrån - men bara när jag betalar med kort.
Men på själva remsan står det dock "varav moms 6% 9:06" och SL's momsreg nummer så jag brukar bifoga remsan när den är förbrukad i min bokföring.

/ TT
Engagerad medlem
149
Det kan ju vara så att butiken bara vidarebefodrar pengarna, och då kan det ju bli så som TasselT skriver.

Då borde det gå bra att dra av momsen, då blir det nog som om du hade köpt remsan direkt av SL.
Toppskribent
2361
49
Om man ska gå på vad skv blir sura på får man inte dra av något alls. Har du rätten dra av och överklaga.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.