Hjälp ang fakturera endast en kund.

3
Hejsan.



Jag har fått chansen på ett extraknäck, men snubben vill inte anställa, utan att jag skaffar f-skattsedel och fakturera honom timmarna. Jobbet är att hjälpa till med webbutveckling, han har för många arbeten och vill lägga över lite till någon annan.



Men hur ser skatteverket på detta, de ser väl det som en anställning? Hur ska jag göra för att komma runt det.



Jag hade tänkt att skita i att regga företag, då jag inte har någon användning av skyddat namn. Utan endast skaffa f-skatt (och moms reg måste jag väl?) Men kan jag kanske lägga till något som att jag kan jobba med datorsupport också, fast jag vet ju inte om jag kommer få något sådant jobb.



Sedan har jag problem med allt man ska fylla i, med moms och prel. skatt. Snubben tyckte att med min erfarenhet borde få runt 160kr/h exkl moms. Vad blir det i rena pengar? Och vad blir momsen och skatten som jag ska fylla i om jag jobbar ~10h /vecka?



Tack på förhand för den hjälp jag kan få

trey
187
Hoppas verkligen någon men bra kunskap svarar. [br]Tills vidare kan jag säga att du inte får ett F-skatte sedel bara för att du ska jobba någon timme åt en företagare. [br] [br]Förövrigt låter det som om företaget inte vill be........nä! de få va osagt) Tycker i allafall att du ska dra åt dig örona och undersöka företaget
Frilansande människa
3
Alltså det är en mindre företagare. Han jobbar själv. Han tycker det kostar för mycket att anställa. [br] [br]Om vi säger så här, om vi säger att jag ska ha 90kr/h efter allt man ska dra av. Vad hamnar han på att betala om jag är anställd jämfört med om jag fakturerar honom på en viss summa så att jag får ut 90kr i slutet?
2
Prova att ta hjälp av BolagsKraft. I enkla drag kan man säga att dom fakturerar åt dig och betalar ut pengarna till dig som lön.
187
Bolagskraft är ju en medlem av Företagende :idea: [br] [br]Det skulle vara oerhört intressant och veta hur det har gått och vilken lösning du valde.
Frilansande människa
3
Jätte hjälpsam info har försvunnit nu när någon hacka servern. Lite synd, för jag tror fler skulle ha användning av informationen. [br] [br] [br]Låt ju intressant faktiskt. Ska kolla upp det där mer ordentligt.
30
Om du bara har en uppdragsgivare, inte håller med egna verktyg, arbetar i uppdragsgivarens lokaler etc finns risken att det faller på självständighetsrekvisitet och då anses du ha ett anställningsförhållande med uppdragsgivaren. [br] [br]Att det blir för dyrt för honom att anställa håller inte riktigt...jag antar att du kommer att fakturera honom ett belopp som gör att du får lika mkt kvar efter skatt som om du hade fått vanlig lön. Det kommer att bli ung. lika mkt som han skulle betala för dig i form av lön och arb.avgifter.
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
720
[quote="johanbill"]Att det blir för dyrt för honom att anställa håller inte riktigt...jag antar att du kommer att fakturera honom ett belopp som gör att du får lika mkt kvar efter skatt som om du hade fått vanlig lön. Det kommer att bli ung. lika mkt som han skulle betala för dig i form av lön och arb.avgifter.[/quote] [br] [br]Kostnaden för lön och soc är ungefär det samma men resten då! Som arbetsgivare ska man också betala FORA eller annan försäkring =7% till i ökad kostnad på bruttolönen, du ska betala sjuklön under 14 dagar och därefter medförsäkring så långe sjukskrivningen pågår. Just detta är ju svårt att veta om det blir en kostnad för eller inte men en företagare som inte kalkylerar med risken är farligt ute. Det var bara ett par exempel men det jag ville peka på är att arbetsgivarens kostnad för anställda är mycket mer än själva lönen.
10
[quote]Kostnaden för lön och soc är ungefär det samma men resten då! Som arbetsgivare ska man också betala FORA eller annan försäkring =7% till i ökad kostnad på bruttolönen, du ska betala sjuklön under 14 dagar och därefter medförsäkring så långe sjukskrivningen pågår. Just detta är ju svårt att veta om det blir en kostnad för eller inte men en företagare som inte kalkylerar med risken är farligt ute. Det var bara ett par exempel men det jag ville peka på är att arbetsgivarens kostnad för anställda är mycket mer än själva lönen.[/quote] [br] [br]Det kan ligga en poäng i detta. Därför tycker jag också att om man nu istället arbetar som "underkonsult" d.v.s fakturerar sitt jobb istället för att bli anställd så bör timdebiteringen på detta vara högre än en vanlig ordinär lön. Som "underkonsult" så har man ju inte samma garanterade inkomst och arbetsgivaren slipper risken med sjukdagarna. [br] [br]Sen håller jag med ett föregående inlägg om att det är tveksamt att bara ha en kund. Kan lätt tolkas som ett anställningsförhållande. [br] [br]/Bjarne
30
Det är sant att arbetsgivaren har risken att bli tvungen att betala sjuklön, men som jag uppfattade det var det i det här fallet fråga om att "hoppa in" lite då och då och antingen få lön eller fakturera.
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
720
[quote="johanbill"]Det är sant att arbetsgivaren har risken att bli tvungen att betala sjuklön, men som jag uppfattade det var det i det här fallet fråga om att "hoppa in" lite då och då och antingen få lön eller fakturera.[/quote] [br] [br]Ja just därför är skälen att inte vilja anställa ännu större. Att jobbet bara är tillfälliga inhopp innebär inte att arbetsgivaren slipper sjuköneansvaret för tid som varit avtalad för arbete, och därför kan man väl nästan anta att man inte heller slipper undan medförsäkran heller. Vad man helt säkert inte slipper är AMF-biten som baseras direkt på lönesumman oavsett hur liten den än är och att betala dessa pengar för någon som inte har sin huvudsakiga försörjning från bolaget kostar arbetsgivaren mer än vad den anställda får ut av det. [br] [br]I övrigt håller jag med Wagsell om att man som företagare måste fakturera ett högre timpris än bara motsvarande lönekostnaden. Det handlar ju inte bara om att få in till sin egen lön, man har ju också kostnader som ska betalas och dessutom är det möjigt att ha 100% debiteringsgrad.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.