[quote author=Jonathan link=topic=2700.msg11304#msg11304 date=1187560942]
[quote author=rentanerd link=topic=2700.msg11298#msg11298 date=1187548606]
Hej
Jag är i uppstartsfasen av mitt enskilda firma. Jag fattar inte så mycket om företagsekonomi och bokföring. Skall dock gå en kurs, men till då hoppas jag få litet hjälp här. Det har sig så att jag inte fattar riktigt skillnaden debet/kredit. Vad skall stå vart?
[/quote]
Debet är den vänstra kolumnen och kredit den högra.
Jag kommer inte att sälja varor, utan it tjänster/support.
Priset jag tar är 495 pr timme inkl moms. Säg då att jag får betalat för en timme, hur skriver jag in det och vart?
Går det då på debet? Isånafall vad skall stå som kredit?
Om du tar 495 kr inklusive moms innebär det ett timpris på 396 kr exklusive moms.
Du skriver då in:
495 kr i debet på konto 1510 (kundfordringar) (*)
396 kr i kredit på (exempelvis) konto 3041 (Försäljning tjänst).
99 kr i kredit på konto 2611 (Utgående moms 25%)
(*) Om du bara bokför när betalning sker (sk. kontantmetoden) använder du kontot som betalningen hamnade på (1910 kassa, eller 1930 bank).
Måste man skriva in båda debet och kredit i varje rad?
Mvh
Tord
Vet inte om du sköter bokföringen manuellt, utan eller med dator och i så fall vilket program, men normalt skriver man bara i antingen debet eller kredit på en rad, där varje rad är ett konto. Debet och kredit skall dock alltid vara exakt samma.
Kort förklarat är debet och kredit för konto:
1xxx (tillgångar) debet = +, kredit = -
2xxx (skulder) debet = -, kredit = +
3xxx (inkomster) debet = -, kredit = +
4xxx-7xxx (utgifter) debet = +, kredit = -
Dvs. om du får in pengar till din kassa (konto 1910) = kassan ökar = debet.
[/quote]
är det jag eller är det nåt fel här?
räknestykke ditt är med 20% inte 25% moms
för 25% av 495 är 123.75
jag får bare fel och jag får jo utg moms på debet sidan inte kredit sidan.
http://dreamnet.se/bilder/hm.jpg