När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Blev lite chockad över en notering som jag hade på företagets Plusgirokonto. Det hade kommit in en större summa pengar på kontot Till / från Namn: UTLANDSBETALNING. Inget Till och från konto, inget referensnr eller meddelande.
Pengarna var inget som vi inväntade enligt ställda fakturor.
Alltid lika klurigt... har ett eget konto jag sätter undan sådana summor när det skulle hända... och avsädaren brukar på något sätt höra av sig...[br][br]Oftast brukar banken kunna felsöka när man ringer dem om det är en inbetalning eller överföring från ett annat konto. Däremot om det är en direktinsättning på en bank är det värre.[br][br]Var själv med om att någon gjort en insättning direkt på ett bankkontor, fast inom Sverige. Men i och med att det var en direktinsättning utan meddelande gick det inte att spåra (endast orten där pengarna var insatta) och avsändaren eller någon annan hörde aldrig av sig. Ingen direkt större summa det handlade om men ändå... Kontaktade min bank vid flera tillfällen, men de kunde inget göra. Det ställde dock till det i bokföringen eftersom det inte fanns någon post att bokföra det mot, men finns lösningar för sånt med... och efter en lång väntan var det bara att "shoppa" :giggle [br][br]Men är det mycket pengar tycker man att avsändaren eller avsändarens bank borde kontakta dig omg. rtfm [br][br]//Marta
Jag håller just nu på att undersöka detta. [br][br]Shopping lär inte komma på tal för min del. Nej rätt pengar i rätt hand ska det allt vara! [br][br]Min farmor sa några klocka ord en gång till en ung flicka som slängde en femtioöring på gatan. - Har du inte öret har du heller inte kronan![br][br]Bra och tänkvärt![br][br]Antog att det borde bli strul i bokföringen och det är inte roligt.[br][br]Jag är en jäkel på att gräva fram fakta så jag återkommer så småningom hur det hela har gått. [br] 8)
Ja shopping ska man nog allt ta med en nypa salt! :P Man vet aldrig vad som uppdagas...[br][br]Klok farmor!!![br][br]Ska bli intressant och se resultatet... Jag och min bankman höll på i 6 månader innan revisorn fick lösa det "tekniska" åt mig i bokföringen. ;-)[br][br]//Marta
Utbetalningen som visades inkommet disponibelt för mötande betalningar på kontot igår samt blev disponibelt för uttag idag visade denna dag en avsändare. Så här långt har jag lyckats lokalisera företaget i Norge som stått för utbetalningen. Dessa försöker jag nu kontakta för att de i sin tur ska kunna ta och kolla upp ärendet samt hur de löser det med sin bank. Tyvärr har företaget kortare öppettider under sommaren samt dålig information om telefonnummer.[br]Fann dock ett mobilnummer långt tillbaka i deras nyhetsbrev på webbsidan till en då ny-anställd som nyligen ringde tillbaka och gav mig VD's mobilnummer och där försöker jag nu få kontakt med denne.[br][br]Känner mig som en gammal privatdeckare. Det är bara whiskey som fattas 8)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br]
Kul jobb. :D[br][br]Ännu mer kul för jag satt i måndags och läste en bra bok från Björn Lunden AB och förenklat bokslut. [br]I den fanns ett exempel hur man skall bokföra om en kund "betalar för mycket". Tyckte det var ganska kul för det händer ju inte. Men detta var ju nästa det. [br][br]Dom tyckte att man skall bokföra beloppet som 2900 (övriga skulder)[br][br]Hans[br]
Idag fick jag äntligen tag i VD för företaget som bekräftade att det blivit fel, han lät både glad och matt. Jag har nu också kontakt med banken som i första hand rekommenderade mig att själv göra en utbetalning för att det skulle gå snabbt. Detta ville jag inte göra då det kommer strula till bokföringen. De undersöker nu på banken hur de ska gå tillväga för att reklamera pengarna vilket de sa kan ta några dagar men det kommer då se korrekt ut på kontot för bokföringen. Banktjänstemannen hade inte riktigt koll på hur de gör med reklamationer till utlandet men han lovade att återkomma strax med mer information.[br][br]To be continued...[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Oj vad mycket jobb det var för detta! Nästan inte värt at tåtersända pengarna. :D[br][br]Bankmannen ringde tillbaka och bekräftade att de kommer göra en reklamation som ska sända tillbaka pengarna till den Norska bank som ställt ut dem. Jag har begärt uppgifter på samtliga namn och kontakttelefon för att föja så att allt går rätt till och att pengarna återförs till rätt företag. Jag har även skrivit till VDn på företaget med kontaktinfo till vår bank om han har några frågor samt att han skall höra av sig så snart han vet mer. I övrigt ligger det inte längre på mitt bord.[br][br]Märkligt vad glad man kan känna sig för att ha förlorat en större summa pengar. Kanske det är för att man gjort det mesta rätt. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
:bravo För allt jobb du lagt ner![br][br]Företaget i Norge ska kan verkligen skratta sig lycklig att pengarna kom i "rätta" händer.[br]Finns säker människor som inte hade lagt sitt fulla engagemang och lagt den tiden du gjort för att hjälpa "dem" och ställa allt till rätta.[br][br]Har själv gjort en felaktig utlandsbetalning och det kan ta tid innan det löser sig, framför allt "stressen". Inte lika lätt att komunicera med motparten, beroende på land då vill säga, som när det går galet inom landets gränser. :blink[br][br]//Marta
Jag hoppas de kommer i rätt händer :-[ [br][br]Nu ligger det i bankens kunskap att lösa resten. Själv kan jag bara vänta med spänning på att få höra att allt gått bra samt att jag är ansvarsbefriad i ärendet.[br][br]Det som jag tyckt vart viktigast är att företaget i Norge ska veta att betalningen kommit fel speciellt om det rört sig om utbetalning av ställd faktura samt att det är på väg att rätas ut. Obetalda fakturor kan kosta dyrt särskilt vid stora belopp. [br][br]Ovetskap är verkligen otryggt när det kryper sig på. Själv har jag erfarneheter av en gammal inneboende barndomskamrat som för över tio år sedan ringde 'sönder' min telefon samt gömde fakturan. Fick en räkning på 37000 kr samt en följdräkning på 8000kr. Samt påminnelseavgifter mm. Det var betydligt mer än vad jag omsatte på den tiden per år. Det kostade mig all kontakt mot yttervärlden samt sänkte min verksamhet och kontakten med de kundnät jag hade börjat bygga upp. Glad som jag ändå var Grrrrr skaffade jag mig en personsökare och började om på nytt i en tio år lång stressig arbetsam och tung dalgångsperiod. Mina referenser, vänner och kundrelationer har betytt allt och jag har dessa att tacka för mycket.[br][br]
[quote author=Mojo link=topic=2573.msg10332#msg10332 date=1184775777][br]Känner mig som en gammal privatdeckare. Det är bara whiskey som fattas 8)[/quote][br]Cigarr också. Gärna en papegoja...