Bygga ett litet kontor

48
Hej jag undrar vad som är avdragsgillt om jag exempelvis skulle bygga ett litet kontor. Jag har en relativt liten omsättning i mitt aktiebolag och skulle kanske använda mig av kontoret ungefär 2 timmar per dag.

Jag har i dagsläget ett kall förråd med tak osv där jag tänkte bygga det och undrar om man får göra avdrag för t ex väggar, golv, tapeter, cement, inredning, dragning av internet/el och kostnader för att hyra alternativt anställa någon som utför arbetet? (kommer att kosta ungefär 175 000 kr allt som allt)

Skulle även behöva ett varmgarage för all utrustning som man har och undrar om det är lättare att få igenom än att bygga ett kontor? Allt kommer att vara i samma byggnad...

det är dock inte företaget som äger lokalen utan mina föräldrar och det gör kanske att det är helt omöjligt att få igenom det hela? Alternativt är ju att bygga ett helt nytt garage/kontor men då lär kostnaden för det bli över en miljon istället för kanske 240 000 kr...

Någon här som har gjort något likande?

ps. lite osäker på om detta är rätt forum för denna fråga....
88
Hej ![br][br]Föreslår absolut inte att du låter bolaget ta kostnaden för byggnation eftersom du kan hamna i en svår situation mot Skatteverket. Det är betydligt bättre om du själv privat investerar i ombyggnationen och skriver ett hyreskontrakt med bolaget med skälig marknadshyra. Du kan senare göra avdrag för dina förhöjda driftskostnader i deklarationen, dessutom ses hyresintäkten som inkomst av kapital istället för inkomst av tjänst (dvs. lägre beskattning normalt).[br][br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
2360
49
Ta en diskusion med skatteverket och be att få skriftligt om det verkar positivt. Nöj dig inte med något muntligt och ha med deig en person som vittne som kan notera vad som sägs.  Det är då svårare att göra helt annorlunda mot vad man sagt. Men det är alltid en chansning med denna myndighet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
720
3
[quote author=Gotte link=topic=2562.msg10180#msg10180 date=1184491158][br]det är dock inte företaget som äger lokalen utan mina föräldrar och det gör kanske att det är helt omöjligt att få igenom det hela? Alternativt är ju att bygga ett helt nytt garage/kontor men då lär kostnaden för det bli över en miljon istället för kanske 240 000 kr...[br][br]Någon här som har gjort något likande? [br][br]ps. lite osäker på om detta är rätt forum för denna fråga....[br][/quote][br][br]Ställ dig själv en enkel fråga, är lokalen företagets? Ja, så går det att bygga till, nej så gårr det naturligtvis inte. Det är ju så omfattande ombyggnad att det är att anse som ny/ombyggnad och så då inte kostnadsföras utan läggas som värdeökning dvs öka värdet på fastigheten. Du får alltså i bokföringen en tillgång som då i realiteten inte är en tillgång eftersom bolaget inte äger den.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.