Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 2 veckor sedan
Nykomling
2

Vad är det som faktiskt stjäl mest tid i er verksamhet? (bygger nåt kring det)

Hej, är ganska ny här men ville dela en grej jag håller på med just nu.

Jag har en ide, istället för att bygga en produkt och sen leta efter kunder ville jag vända på de, låta företag beskriva sina vardagsproblem själva och sen bygga lösningar utifrån vad som faktiskt efterfrågas. Kallar de Findra just nu.

Jag kan inte koda alls men har använt Claude för att bygga hela grejen, en hemsida med formulär, AI som analyserar och prioriterar det som skickas in, automatiska mejl till mig osv. Har gått förvånansvärt fort men jag är ju helt ny i det här och undrar om jag missar nåt uppenbart.

Några frågor jag går och funderar på:

Är "beskriv era problem, vi bygger lösningen" en modell som redan finns och jag bara inte hittat, eller är de nåt unikt?
Om ni själva driver företag, är de nåt som skulle få er att faktiskt fylla i ett sånt formulär, eller känns de för vagt/opersonligt?
Nån som har erfarenhet av liknande "problem först, lösning sen" upplägg och vet vad som brukar gå fel?

Så... vad är det som faktiskt stjäl mest tid hos er just nu? jag är nyfiken på att höra, oavsett om det har med AI att göra eller inte.

länk om nån är nyfiken på hur de ser ut just nu: https://findra-mu.vercel.app

uppskattar verkligen om ni har tankar, tips eller bara vill peka ut nåt jag borde tänka på.

Toppskribent
1575
269
Alla dessa tusen mail som kommer så fort man har köpt nåt är rätt störande, och skulle ta en massa tid om man brydde sig om att svara på dom.
* Vi levererade just ett paket till dig, berätta hur vi kan bli bättre*
* Vad tyckte du om ditt köp hos oss?* Snälla, ge ett omdöme på TrustPilot*
* Nu har du fått dina grejer du köpte hos oss, gick allt bra tycker du?*

Alltså, hur många svarar på allt detta, och de svar som eventuellt kommer in, hur hanteras dom?
Nykomling
2

Svar till Ingvar Wogenius:

Alla dessa tusen mail som kommer så fort man har köpt nåt är rätt störande, och skulle ta en massa tid om man brydde sig...

Bra poäng och håller helt med som kund, den typen av mejl är mest brus. Men om man ser det från företagets sida tror jag ändå de fyller en funktion, fast inte riktigt av den anledningen man tror först. De flesta företag skickade nog aldrig såna uppföljningsmejl innan automation fanns, så de handlar mindre om att "spara tid" och mer om att göra nåt dom annars aldrig hade hunnit göra alls.

Den riktiga tidskostnaden dyker nog upp nån annastans, typ i att hantera svaren som kommer in, negativa omdömen, folk som svarar med en fråga osv. Om företaget inte har nåt system för DET så flyttar man ju bara problemet istället för att lösa de, vilket kanske är den delen du egentligen är ute efter i din poäng?

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.