Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 2 timmar sedan

Behövs det data från robot huvuden för att få humanoid-robotar att bättre förstå verkligheten ?

Behöva det data från robot huvuden för att få humanoid-robotar att bättre förstå verkligheten ?

Det pratas ju om att humanoid-robotar har svårt att faktiskt göra någon annat än att gå, springa, parkour, dansa samt flytta lådor på lager odyl. 
För detta behöver de tränas innan de klarar enkla uppgifter.

Så nu undrar jag om det skulle uppskattas att bygga robotar med 2 kameror och 2 mikrofoner som folk kan logga in i från hela världen och lösa uppgifter eller tävla mot varandra i laserdome eller paintball tävlingar?

Skulle data från robothuvuden som fjärrstyrs i verkligheten för att lösa uppgifter eller tävlar mot varandra, behövas för att träna AI system för humanoid-robotar ?

Jag har nämligen nyligen lyckats kopiera och klona en android app som hette robocam från proghouse som fanns på google play för några år sedan som gör mobilen till en live stream kamera samt kan skicka data per bluetooth till LEGO , Arduino, Raspberry Pi odyl.
Byggde själv några robotar när google personal släppte en open source app som kallades CellBots 
och fick en resa till USA  och sedan gjorde proghouse denna RoboCam app som var ännu bättre.
Nu när jag har en egen RoboCam kan jag fjärrstyra det mesta som kan kopplas per bluetooth och samtidigt ha live video stream och det är färdigt för Wifi men med lite special trix går det att köra en android mobil med RoboCam över 5G och Starlink.
Här är några exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=TZ4ujKcy87o&list=PLi0zyNfBMXA8SMBR8jWbhCJ7RWjkjBnN_  

Så.....

Jag har nu fått fär mig att bygga en test anläggning som denna tex Isotopium anläggning.
https://www.isotopium.com/  

Men finns det ett intresse från AI forskningen att få data från robot-huvuden som fjärrstyrs i verkligheten när de löser problem eller tävlar med dem?

Mvh
M.Sc. Magnus 

JLivingstonSG
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.