Vill bara börja med att säga att jag är medveten om att detta har frågats flera gånger men jag känner ändå att jag inte är helt säker på hur jag ska gå vidare. Det skadar inte att fråga.
Lite bakgrund:
Jag har jobbat på min arbetsplats i 2 år och tycker att det är en grymt bra arbetsplats, jag är väldigt omtyckt och jag tycker om mina kollegor. Ett år sedan meddelade jag min chef att jag ville sluta (nu i augusti) för att plugga vidare på högskolan.
För ett par veckor sedan kallade min chef in mig på möte och sade att han ville att jag skulle jobba extra som konsult medan jag pluggar. Dock trodde jag bara att han skämtade pga. min bristande ålder/ erfarenhet samt att vi kommer bra överens och skämtar mycket med varandra.
Igår kom han in till mitt rum med ett stort paket och sa "Du behöver ju en bra dator när du ska göra jobb åt oss i höst" och dumpade en väldigt dyr laptop på mitt skrivbord (Jag kommer plugga i en annan stad). Sedan frågade han hur det gick med pappersarbetet. Han sa också att jag fick behålla min jobbmobil (Iphone-XS) samt att de kommer pröjsa för mitt abonnemang när jag studerar för att "Vi måste ju kunna få tag i dig och du kan ju inte ha en sån där Android"
Han har sagt att jag absolut inte ska känna någon press med att arbeta mycket och har sagt att jag inte kommer att få mer än 90 000kr per termin (CSN max) samt att inte oroa mig för prylarna jag har "fått". Vi har inte diskuterat detaljer då jag måste få allt pappersarbete klart först. Min chef har startat många företag genom åren och hävdar att det får en att växa som person.
Perspektiv och inkomst:
Jag är 21 och jobbar i industribranschen med produktutveckling/inbyggda system (Designar elektronik, skriver kod till den och gör lite mekanisk design), jag har läst ett par kurser på högskolan inom programmering, elektronik, mekanisk design och matte men gjorde det bara för att ha det på papper att jag kunde det jag hävdade att jag kunde. Jag är självlärd då jag har ett enormt intresse för detta sedan barns ben. Det är detta jag kommer att plugga på högskolan.
Jag kommer att plugga i en annan stad ett par timmar från min nuvarande arbetsplats så det blir distans arbete.
Jag jobbade för ett annat stort företag som "konsult" genom FirmyFy när jag gick i gymnasiet och tjänade 200kr/h exklusive deras avgifter. Jag skulle nog kunna göra det igen men vill gärna lära mig det på riktigt och inte ha något företag hålla mig i handen.
Nu är jag fast anställd och tjänar 27 000kr/månaden vilket inte är mycket när man jämför vad mina kollegor tjänar ~40-60 000kr/månaden.
Produkten som jag har designat kommer gå in i serieproduktion om någon månad och har blivit en "hit" hos prototyp testarna och cheferna/ säljarna tror att det kommer bli en säljsuccé
Jag har även arbetat på andra produkter som presterat bra men har varit för en nischad marknad.
Jag har googlat massor och jag börjar blir lite galen samt att jag börjar blir lite paranoid, det känns för bra för att vara sant. Mina nära och kära säger att jag har tur som har hamnat i företaget jag hamnade i men ingen är kritisk till situationen.
Jag är nöjd om jag får en extra inkomst när jag studerar då CSN lånet inte är speciellt stort.
Vart riktar jag mig när jag ska starta eget? är det verkligen bolagsverket?
Är det rimligt att driva eget när man studerar på heltid. Hur mycket tid tar det?
Försöker min chef lura mig med dyra prylar?
Vad för timpenning kan jag be om?
Är det något speciellt jag borde be om i kontraktet?
Jag tycker att det känns extremt fånigt och pinsamt att kalla mig för "konsult" då jag varken är expert eller gammal nog att ha den erfarenheten som en konsult borde ha. Kan jag kalla mig för något annat?
Jag skulle verkligen uppskatta det enormt om någon kunde ge lite råd kring detta.
Tack på förhand!