Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 6 år sedan

Hjälp behöves till en okunnig framtida företagare

Hej

Jag är ny här och mina kunskaper i företagsekonomi är relativ obefintliga så jag skulle behöva all hjälp jag kan få.

Jag är idag anställd på ett företag och min årsinkomst är mellan 550 000 -till 700 000 kr beroende på hur bra det går för företaget och bonussystemet.ej konkurrerande verksamhet .

Jag har en vän som kommer att köpa en resturang för 1 500 000 kr och han har erbjudit mig att få vara delägare till detta ställe och vi ska då dela köpkostnaderna och utdelningarna till 50/50.
Tanken är att han ska jobba heltid och jag 1dag i veckan och få lön för den dagen.

Restaurangen bedrivs idag som enskilt bolag och jag tror att vi då måste ändra formen då det blir två ägare.

Fråga 1 stämmer det att vi måste ändra företagsformen ?

Fråga 2 om vi behöver ändra formen då undrar jag vad hade gynnat mig som redan har en anställning och relativ hög inkomst?

Fråga 3

Företaget omsätter ca 200 000 kr i månaden då dk ligger på ca 6-7000 kr /dag

Kostnader:
60 000kr varor
20 000 hyra
5 000 el
60 000 löner arbetsgivaravgift mm

Totalt ca 150 000kr

Och nu till sista frågan. Dom Kvarvarande pengarna på företaget vill vi få ut månadsvis, hur går man tillväga ?
Kan man ta ut dessa som vinstutdelning 25 000 var och skatta på det ? Eller gör man det på annat sätt.
Hur mycket behöver jag skatta i % på dessa pengar.

V h
Josef
102
23
Hej! Ni behöver inte ändra bolagsform men du blir i sådana fall bara anställd. Alternativet är att ni kör ett Handelsbolag. Det mest lönsamma för dig är dock ett Aktiebolag men kostar 50 000 i insatt aktiekapital. Fråga tre kan jag inte svara på däremot är min åsikt att ni bör bygga upp ett kapital innan ni börjar ta utdelning eller lön.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: