[quote author=Hans F link=topic=7393.msg34144#msg34144 date=1279819543]
Så när dom då kommer till att köpa en ny så är det stora jobbet förutom att se till att alla servicepacks eller patchar kommer in är att analysera vad dom har idag, vad dom använder idag. Och det är då kul att se hur ofta kunderna har en gammal PC med en massa program installerade som dom dessutom använder men som grannens pojk laddat hem/kopierat och lagt in en icke giltig licens.
Och då måste man ju ta en diskussion med kunden. Vad måste han ha, vad kan ersättas med freeware (ex delar av Office 2003 kan ersättas med open office och ev morzilla med tillägg).
Sedan hos småföretagare är det oftast ett Bokföringsprogram i botten. Och det kanske bara fungerar på Windows och då är det Windows som gäller.
Ibland är det gamla program som bara fungerar på Windows XP och en ny Windows 7 behöver då kompletteras med någon lösning. Har kunden en gammal XP licens så kanske V-box eller Microsoft Virtual PC är lösningen.
Vill dom sedan testa Linux så är det ju en kvart att ha in Unbuntu i en partition i V-box.
Sedan en sak som tar tid är att flytta all viktig data. Och ibland ev konvertera viktig data
Hur gör man ex med en kund som har en Svartkopia av Outlook men inte vill köpa en ny office för 3000:- . All hj skit ligger ju i en pst fil.
Det är här man tjänar pengar hos företagare. Finns många fina möjligheter om man har kunskap,
Hans
[/quote]
Haha usch... just detta låter inte som någon höjdare.
Hur menar du med konvertera viktig data? Till vad?
[quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34145#msg34145 date=1279819689]
Hårdvaran tar du lika mycket betalt för, kostnaden för operativsystemet behöver du inte ta ut av kund och får möjlighet att debitera fler timmar utan att slutkostnaden för kunden ökar.[/quote]
Hårdvaran ja, låt oss säga 5000kr, sedan ett fast pris, exempelvis 1000kr för att sätta ihop datorn och program osv.
Men det är bara en positiv förändring ur kundens ögon, för mig blir det väl samma vinst?
Eller vad är det jag missar? 😃
[quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34145#msg34145 date=1279819689]
Vilken dist spelar inte så stor roll, beror mest på vad du själv kan/gillar/trivs med. Personligen använder jag inte linux så mycket (föredrar BSD, fast har mest servrar). Gillade
Slackware när jag använde det mer, men skulle tro att
openSUSE,
Debian eller
KUbuntu är en bra början. Gillar du att pilla kan du göra en helt egen dist enligt egna preferenser (
LFS - grymt bra sätt att läsa sig hur det är uppbyggt, men ganska nördigt 🙂 Finns länkar till fler alternativ här:
distrowatch.com/Jag hade använt KDE (kolla
kde.org) som desktop, kommer med bra program, finns översatt till fler än 60 språk, är snyggt och trevligt att arbeta med.
Vet inte hur bra översättningarna är, men jag tror de är ganska bra... tenderar att använda engelska oftast.
Kan också vara värt att kolla på PCBSD, baserat på FreeBSD men riktad not "vanliga" användare, de som kommer från Windows etc. Har inte använt det själv men det har fått bra recensioner.
[/quote]
Tack!
Nu har jag inte använt så många, Ubuntu är det första jag tänker iallafall.
Men en viktig del är svenskt språk rakt igenom, det ser proffsigast ut, och dessutom kan inte alla engelska. Så egentligen är det ett måste.
Drivrutiner och sådant måste också fungera perfekt! Detta är en stor fördel med Windows. (?)
Det måste även vara lätt att installera och konfigurera. Vilket ju Ubuntu är, om allting fungerar direkt.