Förtroende är en av de mest avgörande faktorerna när ett prospect beslutar sig för att köpa av dig eller inte. Om förtroendet saknas spelar det ingen roll om du erbjuder just den vara eller tjänst prospectet är ute efter till ett pris som är lägre än dina konkurrenter.
Stephen M. R. Covey skriver i sin bok The Speed of Trust hur förtroende ökar lönsamheten samt stärker och påskyndar affärsrelationer. När förtroendet minskar, minskar affärerna och kostnaderna ökar.
Här är 4 punkter att tänka på för att skapa förtroende även i nya affärsrelationer:
1. Var tydlig
Var tydlig under hela säljprocessen med vad prospectet kan förvänta sig av din produkt eller tjänst. Om du försöker överdriva nyttan med den eller undanhålla information för att få till ett avslut så kommer det att slå tillbaka snabbare än du tror. Se därför till att både du och ditt prospect har samma förväntningar på ert samarbete.
2. Håll det du lovar
Att hålla det du lovar är det snabbaste sättet att bygga upp ett förtroende. Det gäller såväl stora som små åtaganden. Det kan verka som en bagatell att t.ex. inte höra av sig i tid eller inte komma i tid till ett inbokat möte, men det handlar om mer än respekt för kunden.
Huruvida du håller tiden (eller inte) ger prospectet en förväntan av hur ert kommande samarbete kommer att se ut. Är du sen får han eller hon känslan av att hela ert samarbete kan komma att präglas av förseningar.
3. Ta ansvar
Saker kan och kommer någon gång att bli fel. När det händer se till att ta ansvar och rätta till det så fort som möjligt istället för att förneka det eller skylla på någon eller något. Genom att ta ansvar visar du att du och ditt företag är att lita på.
Ett prospect (eller en befintlig kund) som någon gång har stött på ett problem och som sedan har lösts på ett tillfredställande vis har en benägen att känna sig mer nöjd än innan problemet inträffade.
4. Visa respekt
Om ditt prospect behöver mer tid på sig att fundera huruvida han eller hon ska köpa av dig eller inte så försök aldrig att manipulera till dig ett avslut. Fråga istället om det finns några funderingar eller vad det är som gör att prospectet inte känner sig redo att ta ett beslut.
Besvara dessa eventuella frågor och ge sedan honom eller henne rimlig tid att tänka över beslutet. Boka in en ny tid för ett möte så att affären inte rinner ut i sanden, men försök aldrig att pressa ditt prospect.
Tänk på dessa 4 punkter i alla dina affärsrelationer och se till att följa dem. Vinner du prospectets förtroende har du ett långsiktigt samarbete att se fram emot, saknar prospectet däremot förtroende för dig så tappar du snabbt affärer.