Många branscher går på knäna och företag har svårt att hålla igång sina verksamheter. Mitt bolag som bedriver event verksamhet känner definitivt av konsekvenserna av Corona-tiderna vi befinner oss i. Det är nu vi som företagare ska berätta vår story.
Vad innebär det att berätta en story? Jo, förklara vilka ni är och varför ni finns. Varför gör ni som ni gör? Vad är unikt med ert företag? Hur grundades företaget och vilka utmaningar har ni stött på under processen samt vad är det bästa som hänt er verksamhet? Detta är enkla frågor som kräver en fundering. Formulera svaren på ett sätt som berör människan. Får ni under denna tuffa period åtminstone 5 personer intresserade av er, så kan ni när corona perioden kommit i kontroll ha 5 extra kunder. Dessa hade ni inte haft innan.
Varumärkesstrategi: 4 steg för att bygga ett varumärke
Tips på vad ni kan göra på era sociala medier:
1. Dela er story så personligt som möjligt i videoformat, poddformat och bilder. Dela upp till flera olika inlägg och ha content i flera dagar framåt.
2. Kolla efter billigare sätt att köpa annonser på sociala medier! Tillhör du en dyr agentur? Gör er research och hitta dem som erbjuder smartare och bättre lösningar för er just nu.
3. Producera mer content NU! Allt du inte hade tid att göra innan, så som tutorials, intressanta inlägg om er bransch… Nu är tiden att spendera på att skapa innehåll här.
4. Upptäck TikTok, Twitter och Linkedin! Utforska och konsumera content på nya sociala medier! Upptäck vad som kan passa er, tänk utanför ramarna.
5. Sätt upp en ONLINE SHOP NU! Sälj era tjänster online. Exempelvis: Är du frisör men har i dessa tider brist på besökare i salongen? Sälj era produkter online!
6. För att ta tidigare exempel om frisörsalonger, erbjud att köra hem till kunder för styling och klippning! Marknadsför att ni nu erbjuder detta via sociala medier! (Detta är något många företag gör nu: erbjuder hemkörning, take away och liknande)
7. HEMSIDA. Detta är lite off-topic. Men en stor del av din fokus just nu bör vara din hemsida. Uppdatera de 5 år gamla bilderna, uppdatera alla texter, snygga till designen och förbättra er SEO.
Kommer ni på andra förslag på vad man kan göra i på sociala medier i dessa tider?
Jag önskar er hälsa och trygghet i dessa tuffa tider.
Batoul Raad