För några veckor sedan uppdaterade Instagram sin app med en ny funktion. När man går in på ”Följer” på sin egen profil finns det nu två nya kategorier som heter ”Minst interaktioner med” & ”Mest visat i flöde”. Detta innebär att Instagram nu sorterar vilka man följer och rekommenderar sina användare att avfölja dem man interagerar minst med. Detta kommer leda till att fler företag, influencers och personer förlorar följare.

Från ett affärsperspektiv är detta en positiv ändring. Då Instagram har funnits länge, innebär det även att deras användare har funnits på plattformen en lång period. Detta är nu ett sätt för Instagram att uppdatera sina användares flöden och se till att relevant content som berör visas.

Mina bästa tips:

1. Skapa content av hög kvalitet. Content som har högt värde hos dina följare vinner alltid.

2. För att se vad dina följare anser vara högt värde på ditt innehåll: Gå in på statistiken på din Instagram profil och kolla vilka inlägg som interagerats med mest.

3. Instagram värderar inlägg som har högst interaktioner: kommentarer, delningar, även kommentars trådar i inläggen räknas.

4. SVARA på dina följares kommentarer och DM’s. Detta visar för Instagram att det finns relation mellan dig och dina följare.

5. Interagera med dina följare först: Skicka DM's till dina följare. Visa att du är tacksam att dem följer just dig, kommentera deras inlägg först!

6. Var konsekvent! ÄVEN om det tar tid - så spelar det stor roll. Det visar Instagram att du har en äkta relation med dina följare, vilket är vad som räknas i slutändan.

7. Relationer betyder allt.

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.