GM, Ford och Jeep är redan i praktiken borta från den kinesiska marknaden – en marknad som tidigare stod för miljardvinster och global expansion.
– "För tio år sedan tog man beslut att satsa på två marknader: USA och Kina. Nu är Kina förlorad, vilket innebär att GM och Ford inte längre är globala företag," konstaterar Dunne.
Lågprisbilar
Samtidigt pressar kinesiska tillverkare in sina bilar i Europa och Sydamerika – inte med hjälp av kvalitet eller varumärke, utan med pris. EU har infört tullar mot kinesiska elbilar, men de kringgås lätt genom export av laddhybrider eller förbränningsmotorbilar – som inte omfattas av samma restriktioner.
BYD tillverkar över 80 % av sina bildelar själva – inklusive batterier, chip och till och med brytning av råvaror. Det ger dem oslagbara produktionskostnader.
– "De kan bygga bilar 20–25 procent billigare än någon annan i världen," säger Dunne.
Bilmärken som har det svårast
Dunne varnar särskilt för följande märken:
- Nissan – toppar listan över de mest sårbara, ekonomiskt pressade och utan tydlig framtidsstrategi.
- Stellantis-gruppen – med varumärken som Fiat, Citroën, Chrysler och Opel. Några kan tvingas säljas eller läggas ned.
- GM och Ford – riskerar att slås ihop i framtiden för att överleva, enligt Dunne: "De har aldrig gillat varandra, men kan tvingas samarbeta för att överleva."
- Mercedes-Benz – där två kinesiska aktörer idag äger nästan 20 % av bolaget.
USA halkar efter, Kina bygger i Europa
Europa upplever en invasion av kinesiska bilmärken. Volvo är sedan länge helägt av kinesiska Geely. Brittiska MG säljer kinesiska bilar med brittisk flagga på motorhuven. Samtidigt bygger kinesiska tillverkare fabriker i Ungern och har ökat sin marknadsandel i länder som Spanien, Italien och Storbritannien.
"Frankrike är i princip ute ur Kina, och till och med Tyskland blöder. De tyska märkena såsom Mercedes, BMW och Audi är inte längre gudar i Kina," säger Dunne.
Tesla och Hyundai i pole position
Det finns dock några aktörer som står emot Kinas dominans. Tesla ligger långt före i självkörning och mjukvaruutveckling, och ser sig alltmer som ett AI- och robotikföretag snarare än en traditionell biltillverkare.
Hyundai/Kia nämner Dunne också som framgångsrika undantag – med snabba innovationer, elbilsmodeller och stark global närvaro.