I en organisation är förändring ett måste i verksamhetens utveckling (för att uppnå utveckling krävs förändring) och kan således inte hindras. Dock kan förändringar hanteras på olika sätt.
5 fallgropar i förändringsarbete och hur du undviker dem
”Det är inte den starkaste arten som överlever, inte heller den smartaste, utan den som kan anpassa sig till förändring bäst.” - Darwin
Förändringsledning är konsten att genomföra framgångsrika förändringsarbeten.
En lyckad förändring realiseras genom 8 olika framgångsfaktorer.
En klar och tydlig vision om förändringen
Ett aktivt och synligt stöd från högsta ledningen
En förståelse för varför förändringen måste till
En acceptans för införandet av förändringen
En delaktighet från en kritisk massa av de inblandade
Förmågan/kunskapen att genomföra förändringen
Kontinuerlig planering och uppföljing
Regelbunden kommunikation
Tecken på en framgångsrik förändring är:
Att individen anser sig ”vinna” något
Att den genomförs i ett lagom tempo
Att medarbetarna känner sig delaktiga