Rekryteringar måste vara dyra för att vara bra
Om du frågar en arbetsgivare vad en rekrytering kostar, mellan tummen och pekfingret, blir svaren varierande men summan brukar hamna runt 100 000 kronor. Detta är dock en myt enligt roi:recruit. Med den tillgänglighet till bra kandidater som modern teknik ger finns det nya sätt att genomföra sin rekrytering på.
Snart övergår all rekrytering till sociala medier
Sociala medier i all ära, men traditionella jobbsajterna är fortfarande de mest effektiva kanalerna när det kommer till rekryteringar. Var däremot medveten om att din arbetsgivare kommer veta vad som skrivs om dig på sociala medier mer och mer i framtiden. Håll därför koll på ditt personliga varumärke på sociala medier. Sociala medier kan däremot vara ett ypperligt komplement i rekryteringen för spridning av en annons på Twitter och Linkedin för att hitta dem som annars inte aktivt söker jobb.
Arbetssökande och arbetslösa håller lägre kvalitet
Många tror att en arbetslös individ har mindre motivation och engagemang än en anställd. Detsamma gäller de som söker nytt jobb även om de redan har en anställning. Denna myt är oftast helt obefogad, faktum är att brist på motivation finns även hos de med fast jobb, det är alltså inte förknippat med arbetslöshet.
Headhunting/Search är dyrt
Att det skulle vara dyrt att headhunta och att man därför bara gör det på de absoluta topptjänster stämmer inte, det finns gott om kompetenta och duktiga kandidater på till exempel Linkedin.
En rekrytering blir sämre om företaget gör den själv
Ett företag behöver bara be om hjälp i de delar av rekryteringen som de inte vill eller anser sig kunna göra själva. Att resultatet per automatik skulle bli dåligt om en rekryterare inte anlitas är inte sant, en rekrytering i egen regi kan bli väldigt bra.
Fler tips om ämnet här.